[sobota, 5 kwietnia 2003 - Kenet]
Nadszedł czas na prezentację wyników sondy. Pytanie brzmiało: Który z przeciwników w Krucjacie najbardziej Ci się spodobał? Oddano 851 głosów, a oto wyniki:
Mały komentarz: pierwsza czwórka to "starzy znajomi" z poprzedniej Twierdzy. Widać, że się do nich przywiązaliście. Troszkę dziwi stosunkowo słaby wynik Saladyna. Z trójki dodatkowych przeciwników (dostępnych do ściągnięcia w internecie) największe uznanie zdobył Frederick.
Zapraszam do nowej sondy - tym razem będziemy sondować Wasze zainteresowanie edytorem zamieszczonym zarówno w Twierdzy jak i Krucjacie.
[czwartek, 3 kwietnia 2003 - Kenet]
Cały czas nadrabiam zaległości - dziś co działo się w światku Twierdzy w zeszłym miesiącu.
Na kilku zagranicznych forach powrócił temat Stronghold 2. Podstawą do tych był dość stary wywiad z niemieckiego pisma PC Games CD (nr 9/2002) w którym jest mała wzmianka o Stronghold 2 (mowa było o nowym enginie 3D i roku wydanie nie wcześniejszym niż 2004). Jednak jak wiadomo FireFly Studios pracuje obecnie nad nową grą w klimatach science-fiction. Niestety do tej pory oprócz małego teasera nie pojawiły się żadne nowe informacje na temat tej produkcji. Co do Stronghold 2, to jak należało się spodziewać, FireFly Studios nie wypowiedziało się oficjalnie w tej sprawie.
Możemy spekulować że po ukończeniu obecnego projektu FireFly powróci do Stronghold 2, lecz oceniam, że są małe szanse żeby był to rok 2004 (raczej 2005; mowa o terminie ukończenia gry).
W serwisie stronghold.heavengames.com pojawiły się plany dotyczące konkursu dla twórców map do Twierdzy i Krucjaty. Ciągle trwa dyskusja na forum tejże strony na temat kształtu tego konkursu.
Cały czas czekamy na polską premierę Twierdzy: Krucjaty i ciągle brak jakiś pewnych informacji o dacie premiery (niedługo będzie to prapremiera).
Warto wspomnieć także o nowym piśmie o grach na polskim rynku. GameStar wystartował chyba z mniejszym impetem niż "nowy" Top Secret (któremu impetu starczyło tylko na 4 numery :( ), ale zapowiada się dość ciekawie. Teksty stoją na wysokim poziomie, szkoda, że dodatkowy balast (płytki lub też 1 płyta DVD) windują cenę czasopisma. Więcej informacji o piśmie na stronie www.gamestar.pl.
Jeśli już jestem przy rynku pism to muszę wspomnieć o innym piśmie, które przeszło sporą rewolucję. Brak CD (tak,tak - bez płyt), nowa szata graficzna, 100 stron za 5.95zł - gdy kupiłem nowy numer, spotkał mnie mały szok. A mowa tu o Świecie Gier Komputerowych - także warto co najmniej zerknąć...
[środa, 2 kwietnia 2003 - Kenet]
Nazbierało się parę zaległości na stronie - dziś pierwsze uzupełnienie: aktualizacja listy graczy. Dołączyłem aż 11 nowych osób! Przypominam także, że jeśli straciliście ochotę na grę w Twierdzę lub też nie macie już gry to można także usunąć swój wpis - wystarczy wysłać mail z takim życzeniem i podać swój nick pod jakim widniejecie na liście i numer.
Jeszcze rada dla początkujących: jeśli chcecie zagrać w sieci to zadbajcie zawczasu o to, aby mieć wersję 1.2 gry Stronghold. Oczywiście można grać mając wcześniejsze wersje jednak będziecie musieli poszukać gracza z taką samą wersją jak wy, co może okazać się trudne.
[sobota, 1 marca 2003 - Kenet]
Amerykański serwis Sword and Pistol udostępnił muzykę z gry Stronghold: Crusader w formacie mp3. Przypomnę że autorem muzyki, podobnie jak w Twierdzy, jest Rob Euvino. Pliki z muzyką znajdziecie tutaj (pod hasłem Music jest odpowiednia belka wyboru, gdzie wybieramy plik).
Serwis I-ChallengeU.com opublikował wyniki konkursu A New Life. Oprócz tego na stronie pojawiła się ciekawa mapka do Twierdzy pod nazwą Northen Interlude.
Uaktualniłem listę graczy o kilka nowych osób. Przypominam także, że cały czas działa forum dyskusyjne (już jest 50 zarejestrowanych użytkowników i prawie 500 postów).
[sobota, 1 lutego 2003 - Kenet]
Pojawił się patch 1.1 do gry Stronghold: Crusader. W tej chwili patch jest dostępny w tym miejscu: ftp://ftp.take2.de/patches/SH_Crusader_Patch_v1-1.exe (5.5MB)
Update: patch jest także na poniższych stronach:
Gamershell
Worthplaying
[sobota, 25 stycznia 2003 - Kenet]
Nadszedł czas na prezentację wyników ankiety. Pytanie brzmiało: Z jaką grą strategiczną wiążesz największe nadzieje? Oto jak odpowiedzieliście (łącznie oddano 469 głosów):
Kilka słów komentarza:
SimCity 4 niezaprzeczalnym zwycięzcą, jak widać znana marka procentuje do dziś. Drugie i trzecie miejsce ze zbliżonym wynikiem uzyskały dwie strategie, których akcja toczy się w średniowieczu. Nie słychać o Stronghold 2, ale wy zapewne chcecie pozostać w klimatach średniowiecznych. Jednak nie spodziewałem się aż takiej popularności tych gier. Dlaczego? Gdyż tak naprawdę niewiele jeszcze o nich wiadomo: o Crusader Kings jest sporo informacji, ale nie ma chyba jeszcze żadnych screenów z gry, z kolei o Lords 3 nie pojawiły się prawie żadne nowe wiadomości od kilku miesięcy, jest tylko kilka screenów (ale już dość starych, z bardzo wczesnej wersji prac nad grą).
Kolejne miejsce zajęło Tropico 2, widać że części z Was spodobało się Tropico i pomysł kolejnej części, tym razem w pirackiej osadzie, przypadł Wam do gustu.
Mniejsze poparcie zdobyły Master of Orion 3, Warlords 4, American Conquest, a znikome Hearts of Iron, Hegemonia, Rise of Nations. Najbardziej zastanawiające jest ostatnia pozycja Rise of Nations, gry o której głośno jest na zachodzie (prężnie działa co najmniej kilkanaście liczących się serwisów o tej grze - jeszcze przed jej premierą, to świadczy o naprawdę dużym zainteresowaniu).
Pytanie w kolejnej sondzie brzmi: Który z przeciwników w Krucjacie najbardziej Ci się spodobał?
[sobota, 18 stycznia 2003 - Kenet]
W najnowszym numerze czasopisma Top Secret znalazł się krótki wywiad z Simonem Bradburym, który jest jednym z współzałożycieli Firefly Studios i głównym programistą obu Twierdz.
TS: Czym wyróżniają się twoje strategie spośród innych tytułów?
SB: Wydaje mi się, że wszystkie nasze gry, zarówno Stronghold stworzony w FireFly Studios, jak i wcześniejsze produkcje - Caesar i Lords of the Realm - wnosiły do gatunku delikatny powiew świeżości. Nie stawiały jednak zasad gatunku na głowie. Drugą zaletą moich gier jest duża dbałość o szczegóły.
Ciekawą informację znajdziemy w krótkiej notce obok artykuły: Strongold sprzedał się na świecie "w ponad 500 000 egzemplarzach".
W lutowym numerze pisma Action Plus znalazło się demo Stronghold: Crusader.
Z kolei serwis Imperium Gier zamieścił recenzję krucjaty, którą znajdziecie pod tym adresem (ocena redakcji 7,3/10, ocena czytelników na dzień dzisiejszy 8,2).
Już od ponad 2 tygodni działa "nowe-stare" forum. Prawie codziennie pojawiają się nowi zarejstrowani forumowicze, odbyło się kilka ciekawych dyskusji. Forum znajdziecie pod tym adresem.
Do linków dodałem angielskojęzyczne oficjalne FAQ gry Stronghold, które znalazłem na stronie Take 2 pod tym adresem.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że niedługo pojawi się patch do Stronghold: Crusader. Nie wiemy niestety, czy oprócz poprawy błędów, będzie on zawierał jakieś dodatkowe usprawnienia, bądź też dodawał nowe opcje do gry.
Uaktualniłem listę graczy o trzy nowe osoby. Prawdopodobnie już wkrótce postaram się uruchomić listę w trochę zmienionej postaci, co będzie okazją do jej uaktualnienia. Dlatego na razie proszę się wstrzymać z przysyłaniem nowych zgłoszeń.
Trochę historii: Obecna lista powstawała rok temu (11 stycznia 2002) i przez ten czas przewinęło się przez nią ponad 200 osób. Pozdrawiam wszystkich, którzy dzięki liście stoczyli pasjonujące pojedynki przeciwko innym graczom.
Jedną z rzeczy tworzących klimat Krucjaty są... wyzwiska. Naciskając klawisze F1-F10 oraz kombinacje Ctrl + F1-F10 otrzymamy całkiem sporą kolekcję wyzwisk, którymi możemy obrzucić przeciwnika. Taki mały gadżet, a cieszy...
Oto wszystkie kombinacje:
[F1] Oaf!!
[F2] Varlet.
[F3] Fool.
[F4] Knave.
[F5] Peasant.
[F6] Help, Help.
[F7] I win. You loose
[F8] I'll string you up.
[F9] You damn fool
[F10] Mwahaha(snort)haha
[Ctrl] + [F1] Jack o napes!
[Ctrl] + [F2] Buffoon!
[Ctrl] + [F3] Straw Pole
[Ctrl] + [F4] Slubberdagollian
[Ctrl] + [F5] Dastard
[Ctrl] + [F6] Dolt
[Ctrl] + [F7] Lollard
[Ctrl] + [F8] Dotard
[Ctrl] + [F9] Weasel Turd
[Ctrl] + [F10] Popinjay
[piątek, 10 stycznia 2003 - Kenet]
Dziś pojawiła się bardzo tajemnicza prezentacja na stronie firmy Firefly Studios. Czyżby zapowiedź nowej gry? Najlepiej samemu sprawdzić: www.fireflyworlds.com, następnie kilknijcie link z ramki po prawej stronie [Curious transmission detected...] i... oglądnijcie prezentację we flashu. Niestety bardzo trudno wywnioskować coś konkretnego, po obejrzeniu. W każdym razie: tajemnicza planeta, obcy... Zostańcie w pogotowiu, następne transmisje w drodze...
[sobota, 4 stycznia 2003 - Kenet]
Od jakiegoś czasu działa polski klan Krucjaty pod nazwą Rycerze Króla Artura. Klan prowadzi obecnie rekrutacje. Więcej wiadomości o tym klanie znajdziecie na stronie: www.clan-rka.prv.pl. Dodam jeszcze, że dyskusje tego klanu goszczą na specjalnie utworzonym dziale nowego forum.
Serwis www.i-challengeu.com przygotwał kolejne zadanie dla fanów Twierdzy. Tym razem zadanie dotyczy Stronghold: Crusader i nosi nazwę A New Life. Więcej szczegółów na stronie (aby ściągnąć mapę, trzeba się zarejstrować).
Oprócz tego serwis zamieścił cykl map do Twierdzy pod tytułem Jester.
[czwartek, 2 stycznia 2003 - Kenet]
Witam w nowym roku! Powróciło stare forum z pewnymi zmianami. Niestety stare posty przepadły. W nowym-starym forum wprowadziłem podział na cztery działy (1. Stronghold, 2. Stronghold: Crusader, 3. Multiplayer, 4. O stronie, 5. Off-topic).
Zapraszam! Aby brać udział w dyskusji trzeba się zarejestrować.
Czekam na wasze uwagi odnośnie podziału forum (i ewentualnych zmian).
[środa, 25 grudnia 2002 - Kenet]
Wesołych i pogodnych Świąt dla wszystkich fanów Twierdzy. Mam nadzieje, że znaleźliście wczoraj pod choinką swoje wymarzone prezenty. Także FireFly Studios postarało się o małą niespodziankę i opublikowało nową mini-grę promującą Stronghold: Crusader. Gra wykonana jest we flashu i nazywa się Crossbow Comander. Zawiera 19 plansz w których zmierzycie się z kusznikami, konnymi łucznikami i balistami. Kliknijcie poniższy link, aby ściągnąć grę:
Crossbow Commander (1,8 MB)
Sterowanie: spacja - strzał, poruszanie - przytrzymaj lewy przycisk nad kusznikiem i przesuń go w wybrane miejsce.
[piątek, 20 grudnia 2002 - Kenet]
Powstał dział o jednostkach w Stronghold: Crusader - zapraszam tutaj. Udostępniłem także pierwszą wersję FAQ o Krucjacie.
W niemieckich serwisach o Twierdzy pojawiła się wiadomość, że pod koniec roku FireFly Studios zdradzi nad jaką nową grą pracuje. Do końca roku pozostało naprawdę niewiele - być może już za kilka dni informację o nowej grze zostaną ujawnione.
Niedawno powstał polski klan Twierdzy o nazwie aMs. Dokładniejsze informację znajdziecie na stronie www.klanams.prv.pl Klan aktualnie prowadzi nabór członków.
W serwisie Gamespy.com trwa głosowanie na grę roku 2002. W kategorii PC Strategy Game of the Year i PC Game of the Year można głosować na Stronghold: Crusader. Choć przeciwnicy Krucjaty to naprawdę głośne i równie dobre tytuły to z wygraną może być ciężko ;). Mimo to zapraszam do głosowania tutaj.
Fani Krucjaty dotrą wszędzie ;) Na forum serwisu stronghold.heavengames.com pojawiła się wiadomość o odkryciu jednego z graczy. Wziął on pod lupę plik cr.tex, który zawiera wszystkie teksty występujące w Stronghold: Crusader. Okazało się, że prócz 8 podstawowych + 3 dodatkowych przeciwników w pliku pojawiają się imiona i kwestie jeszcze piątki dodatkowych przeciwników. Są to: Wazir, Emir, Nizar, Marshal i Abbot.
Jakie płyną z tego wnioski? Są przynajmniej dwa prawdopodobne wyjaśnienia: pierwsze optymistyczne dla graczy, drugie raczej pesymistyczne. Pierwsze: jest szansa, że ujrzymy kolejnych bonusowych przeciwników do Krucjaty. Drugie wyjaśnienie: to tylko pozostałość jakiś wcześniejszych pomysłów FireFly i raczej z tego odkrycia nic nie wynika(nie) dla nas graczy.
Niestety żaden z pracowników Firefly nie zajął stanowiska w tej sprawie. Wcześniejsze ich wypowiedzi (jeszcze sprzed premiery gry) mówiły jednak tylko o 10-11 przeciwnikach. Czyli w tej chwili nic nie przemawia za tym, że pojawią się kolejne dodatkowe AI do gry. Z drugiej strony istnienie przeciwników oraz ich wypowiedzi we wspomnianym pliku, pozwala zachować pewną nadzieję...
stronghold.heavengames.com - forum
Lista graczy została zaktualizowana. Odpowiedziałem także na zaległe maile, jeśli jednak kogoś pominąłem to proszę dać znać.
W Krucjacie, podobnie jak w Twierdzy, istnieje lista imion, które gra rozpoznaje i przy starcie odgrywa odpowiedni plik z powitaniem. Na przykład jeśli wpiszemy Mark, to od tej pory po uruchomieniu gry usłyszymy "Greetings Lord Mark", jeśli wpiszemy Helen to będzie to "Greetings Lady Helen". Pliki dźwiękowe o nazwie nameX.wav (gdzie X to liczba z zakresu 1-223) znajdziemy w podkatalogu [Fx/Speech]. Jeśli chcecie sprawdzić jakie imiona (i nie tylko imiona) są rozpoznawane i jakie konkretnie plik dźwiękowy im odpowiada to możecie sprawdzić to na naszej stronie: Imiona w powitaniach w Stronghold Crusader
[sobota, 7 grudnia 2002 - Kenet]
Dział o przeciwnikach dostępnych w Krucjacie doczekał się poważnej rozbudowy. Klikając na portret Lorda lub link: Zobacz więcej przejdziecie na stronę dotyczącą konkretnego przeciwnika. A co na tej stronie? Używane jednostki, zamek, gospodarka, rady oraz obrazki o danym Lordzie.
Krucjata - przeciwnicy
Pojawił się specjalny zestaw pod tytułem Stronghold Crusader: Bonus Characters, oczywiście dla gry Stronghold: Crusader. Zawiera on trójkę dodatkowych Lordów zebranych w jednym pliku. Przypominam że dodatkowi przeciwnicy to: Frederick, Philip I, Sheriff. Link:
www.gry-online.pl/s030.asp?ID=2022
W grudniowym numerze Clicka została opublikowana dwustronicową zapowiedź gry Twierdza: Krucjata. Niestety autor nie raczył w ogóle zauważyć głównej nowości Krucjaty, czyli dodania inteligentnych przeciwników do gry. Nie wspomniał o tym ani słowem! Nie dowiemy się nic o 8 różnych Lordach w grze.
Do tego artykuł ilustrują obrazki w liczbie 7. Ale to jeszcze nie jest najciekawsze - 4 z nich pochodzą ze zwykłej Twierdzy, a tylko 3 z Krucjaty.
Autor wytacza do tego jakieś dziwne zarzuty o braku zgodności historycznej. Przecież ta gra nigdy nie miała być grą historyczną, przecież już o poprzedniej części nikt nie mówił o jakimś wiernym oddaniu realiów. Nie to było zamierzeniem twórców gry. Zresztą w jakim RTS-ie można mówić o zgodności historycznej...
Jak by tego mało pisząc o trybie skirmish narzeka na to, że misje trzeba przechodzić po kolei! Nie zauważając przy tym, że możemy też skonfigurować sobie taką grę w trybie skirmish, jaką sobie wymarzymy - mamy kilkadziesiąt map, możemy ustalać sojusze, ilość złota.
Nie wymagam wiele od polskich pism, ale publikując zapowiedź(!) gry w dwa miesiące po jej premierze światowej można było to zrobić choć dobrze. Lepiej żeby ten tekst w ogóle się nie ukazał, jeśli ma wyglądać tak jak wygląda.
W sieci działa od jakiegoś czasu bardzo dobra polska strona o grze Cesarz: Narodziny Państwa Środka (ang. Emperor: Rise of the Middle Kingdom). Cesarz to kolejna gra z serii City Builders (po Caesar 1-3, Faraonie i Kleopatrze, Zeusie i Posejdonie). Twórcy Twierdzy także mieli swój udział w tym cyklu - pracowali nad Cezarem III. Później jednak postanowili odejść i założyć własną firmę.
Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej o Cesarzu to zapraszam na poniższą stronę, gdzie znajdziecie dużo informacji na temat tej gry.
emperor.republika.pl
Lista graczy doczekała się w końcu aktualizacji. Ponieważ ostatnie zmiany były dość dawno, to mógł mi umknąc jakiś mail. Jeśli kogoś pominąłem, to proszę dać znać.
Angielskojęzyczny serwis o Krucjacie doczekał się zmiany wyglądu. Na stronie działa prężny dział z mapami oraz forum.
[piątek, 8 listopada 2002 - Kenet]
Nowe demo jest już dostępne w serwisie Gry-Online. Znajdziecie je pod tym adresem.
[czwartek, 7 listopada 2002 - Kenet]
Pojawiło się Stronghold: Crusader Multiplayer Demo. Demo umożliwie grę do 2 graczy oraz dodatkowo 3 komputerowych przeciwników poprzez LAN lub internet. Na razie demo dostępne jest tylko w serwisie Fileplanet (wymaga rejstracji), pod tym adresem (88 MB).
Update: Demo jest już także na GamersHell.com
Serwis Swordandpistol.com udostępnił trzeciego dodatkowego przeciwnika do Krucjaty. W końcu dostaliśmy możliwość zmierzenia się z Szeryfem. Ja mam za sobą już pierwszą, całkiem ciekawą, potyczkę z tym przeciwnikiem. Poniżej dwa obrazki jego zamku.
Plik z Szeryfem (ponad 3mb) znajdziecie na poniższej stronie (link w wiadomości na głównej stronie lub dział Files):
www.swordandpistol.com
Niemiecki dystrybutor gry (firma Take 2), oficjalna niemiecka strona www.stronghold.de oraz strona fanowska planet-stronghold.net udostępniły zestaw map do Stronghold: Crusader. Zestaw ten, nazwany "Saladins Erben" zawiera 7 poniższych map:
- Damaskus
- Krak des Chevaliers
- Hafenstadt Antiochia
- Marquab
- Sigüenza
- Montefort
- Kerak
Udostępnione misje to obrona lub atak zamków, czyli trochę odpoczynku dla fanów Krucjaty od trybu skirmish i coś w stylu trybu "Oblężenie" w "starej" Twierdzy. Drobną niedogodnością jest fakt, że opisy misji są w języku niemieckim. Na szczęście cele misji zostają po angielsku. Plik z mapami (4,2 MB) znajdziecie pod tym adresem.
Nadszedł czas na prezentację wyników sondy. Pytanie brzmiało: Jak oceniasz demo Stronghold: Crusader? Łącznie oddano 294 głosów, a poniżej szczegółowe wyniki:
Łącznie oddano 294 głosy. W nowej sondzie pytanie brzmi: Z jaką grą strategiczną wiążesz największe nadzieje? Zapraszam do oddawania głosów!
[sobota, 2 listopada 2002 - Kenet]
Ciąglę nie wiadomo, co będzie następnym projektem FireFly Studios, firmy która stworzyła obie Twierdze. W wywiadzie, który wspominam w wiadomości poniżej, Darren Thompson zdradził, że pracę nad następną grą już trwają. Oficjalna wiadomość o nowym tytule ma być ogłoszona pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Jedyna pewna rzecz jaką zdradził pan Thompson jest to, że cytat: "it's not a medieval game". Czyli tym razem FireFly porzuci okres średniowiecza na rzecz... no właśnie - na rzecz czego? Pozostaje nam cierpliwie czekać...
Stronghold Heaven, jedna z najlepszych anglojęzycznych stron o grze Stronghold, otworzyła obszerny dział o Krucjacie. Na odwiedzających czeka pokaźny zbiór informacji, porad o Stronghold: Crusader. Ruszył również dział z mapami.
Z okazji otwarcia nowej części strony opublikowano także wywiad z Darrenem Thompsonem, który jest współtwórcą gier Twierdza i Twierdza: Krucjata. Polecam!
Wywiad z Darrenem Thompsonem
Na stronie I-ChallengeU.com znajdziemy nowy konkurs dla fanów Twierdzy. Tym razem wyzwanie dotyczy, jak najszybszego spełnienia warunków zwycięstwa oraz zbudowanie funkcjonującego zamku na mapie "The Smithy". Szczegółowe zasady znajdziecie na poniższej stronie:
I-ChallengeU - The Smithy
Oprócz tego strona I-ChallenegeU udostępniła także ciekawą mapę do Twierdzy, która znajdziecie pod poniższym adresem:
I-ChallengeU - Fletcher's Point
Twierdza Krucjata według najnowszego planu wydawniczego firmy Play-It ma ukazać się dopiero w grudniu.
Cały czas nie pojawił się w sieci trzeci dodatkowy przeciwnik do Stronghold: Crusader (przypominam, że Fryderyk Barbarossa i Filip I są już dostępni na stronie www.crusaderplanet.com). Okazuje się jednak, że zbyt pochopnie został on ochrzczony jako Sherrif Nottingham, według aktualnej wersji ma to być po prostu Szeryf. Niestety cały czas nie wiadomo, kiedy plik z nowym AI znajdzie się w internecie. Niepotwierdzone informację mówią, że być może nie będzie to ostatni dodatkowy przeciwnik... Ale w tej chwili to tylko plotki, bez żadnego oficjalnego potwierdzenia.
Pismo Świat Gier Komputerowych w swym listopadowym numerze zamieściło zapowiedź Krucjaty oraz krótki wywiad z Darrenem Thompsonem, członkiem zespołu FireFly Studios.
Niestety zapowiedź nie jest najlepsza, autor praktycznie pominął główną nowość Krucjaty, czyli tryb skirmish oraz to, że przeciwnicy komputerowi potrafią się rozbudowywać. Choć wspomniał o Crusader Trail ("składa się nań 50 misji"), ale nazwał to "drugi tryb rozgrywki zatytułowany Crusader". To nie do końca prawda - Crusader Trail to kampania, składająca się z 50 misji skirmish, w których nie możemy edytować pola walki według swego uznania. Z kolei we właściwym trybie skirmish, w którym możemy wybierać mapę, przeciwników/sojuszników, mamy dostęp do 3 rodzajów gier: Normal, Crusader, Deathmatch.
[sobota, 26 października 2002 - Kenet]
Serwis Sword and Pistol zamieścił wywiad z Philem Busuttilem, członkiem zespołu FireFly Studios, jednym ze współtwórców Stronghold i Stronghold: Crusader.
www.swordandpistol.com/StrongCrusadeinterview.htm
Pojawiły się kolejne recenzje Krucjaty. Oto linki do nich:
[sobota, 19 października 2002 - Kenet]
Mam za sobą już kilkanaście dni gry w Stronghold: Crusader. Skończyłem wszystkie kampanię historyczne, jestem w połowie Skrimish Trail (blisko 30 misji, jest 50).
Gra zrobiła się bardziej dynamiczna, w początkowej fazie gry z komputerowym przeciwnikiem trzeba się sprężyć, gdyż komputer rozbudowuję się bardzo szybko. Do tego jeśli ma dużo złota, to możemy się równie szybko spodziewać jego wizyty w naszym zamku. Sztuczna inteligencja przeciwników jest niezła w początkowej fazie, ale później komputerowi Lordowie jakby zwalniali tempo. Jeśli przetrwamy w dobrym stanie pierwsze chwile, rozsądnie się rozbudujemy to zwycięstwo staję się czestokroć kwestią czasu, gdyż komputer raczej nie przeprowadza zmasowanych ataków, które byłyby w stanie nam zagrozić. Choć jeśli mamy przeciwko sobie 4-6 Lordów sterowanych przez komputer to robi się ciężko. Podziw za to budzą zamki budowane przez komputer, nieraz potrafi naprawdę zadziwić. W tym elemencie FireFly zaskoczyło mnie pozytywnie.
Kampanie historyczne są dobrze zrealizowane, choć pozostawiają pewien niedosyt dla weteranów Twierdzy. Po prostu są stosunkowo łatwe i raczej szybko się z nimi uporacie.
Jest jednak jeszcze Skirmish Trail (50 rozgrywek typu skirmish o rosnącym poziomie trudności), który zapewni Wam co najmniej kilkadziesiąt godzin zabawy. Mam jeszcze dość daleko do końca tej rozgrywki, ale robi się coraz ciekawiej (czytaj: trudniej ;).
Oprócz tego możemy zagrać w trybie skirmish na wybranej mapie (duży wybór - plus dla twórców), wybrać przeciwników, sojuszników, rodzaj gry (są 3 - różnię się ilością wojsk i złota na starcie), bonus dla komputera lub dla nas (czyli więcej/mniej złota) i zaczynamy. Spore możliwości konfiguracji w tym trybie także zapewniają rozrywkę na długi czas.
W sumie jeśli spodobała się Wam walka w Twierdzy to Stronghold: Crusader na pewno Was nie zawiedzie. Dla miłośników trochę spokojniejszej rozbudowy pozostał oczywiście tryb gry swobodnej.
Wspomnę jeszcze, że edytor pozostał prawie bez zmian. Nowe jednostki sprawdzają się nieźle, budowanie farm tylko na oazach często komplikuję nam rozgrywkę. Jednak uruchamiając karczmy, budując kaplicę, kościoły i katedry jesteśmy w stanie (nieraz jesteśmy zmuszeni - brak oaz na planszy!) nie żywić naszych poddanych (zerowe racje) i jeszcze pobierać podatki!
Aha... uważajcie z zapałkami... tzn. z ogniem ;). Nieraz brak studni potrafi się zemścić - jeśli zagracie, to zrozumiecie ;).
Stronghold: Crusader okazał się dobrym uzupełnieniem Twierdzy. Gra jest w stanie zapewnić Wam nie dni, ale tygodnie, czy nawet miesiące dobrej zabawy. Już pojawiają się nowe mapy, dostępni są już dwaj dodatkowi przeciwnicy komputerowi (zobaczcie jedną z wiadomości poniżej), wkrótce dostępny będzie trzeci.
Pojawiło się kilka nowych działów na stronie, niektóre zyskały nową formułę. Oto przegląd nowości:
Oprócz powyższych działów uzupełniłem listę graczy, udostępniłem czat, przeczyściłem trochę linki, stworzyłem także mini-dział o mini-grze, czyli podstawowe informacje o Desert Warrior.
Postaram się także wkrótce uruchomić ponownie forum dyskusyjne oraz stworzyć jeszcze kilka nowych działów. Czekam na Wasze sugestie dotyczące strony oraz wrażenia odnośnie nowości.
Serwis Crusaderplanet udostępnił pliki z dodatkowymi Lordami do Stronghold: Crusader. Już teraz możecie uzupełnić swoją Krucjatę o Fryderyka Barbarossę i króla Filipa I. Pliki znajdziecie z dziale [Files] wspomnianej strony (każdy to ok. 3 MB).
Niestety polska premiera gry Twierdza: Krucjata opóźnia się. Zgodnie z aktualnym planem wydawniczym firmy Play-It premiera Krucjaty ma odbyć się w listopadzie.
[piątek, 18 października 2002 - Kenet]
Pojawiły się kolejne recenzje Stronghold: Crusader. Gra zbiera cały czas pozytywne oceny. Oto linki:
W końcu uaktualiniłem listę graczy o najnowsze zgłoszenia. Dodałem następujące osoby: Don, scalar, Bouser, Nemea, Gregu, DanCo, Gercik, H!brid, BoHuN.
[poniedziałek, 7 października 2002 - Kenet]
Na zachodnich serwisach pojawiły się już pierwsze recenzje Krucjaty. Wszystkie utrzymane w bardzo pozytywnym tonie i dość jednomyślne co do oceny gry.
[środa, 25 września 2002 - Kenet]
Dziś angielska wersja gry Stronghold Crusader znalazła się w sklepach. Jak już pisałem wcześniej polscy gracze niestety muszą jeszcze trochę poczekać...
Aby jakoś zapełnić Wam ten czas, dziś polecam dwa ciekawe linki:
- www.stronghold-game.net - na tej niemieckiej stronie znajdziecie 7 nowych tapet z jednostkami ze Stronghold: Crusader.
- www.crusaderplanet.com - drugi link to niedawno powstała, nieźle się zapowiadająca strona o Stronghold: Crusader (strona po angielsku).
[piątek, 20 września 2002 - Kenet]
Dziś miała miejsce premiera Stronghold: Crusader w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi otrzymali grę jako pierwsi na świecie - może to bonus związany z wielką popularnością Twierdzy w Niemczech (kilkaset tysięcy sprzedanych egzemplarzy). Na angielską wersję poczekamy kilka dni dłużej, gra powinna pojawić się w USA i Anglii 25 września(ewentualnie 27 - spotkałem się również z tą datą).
Pierwsze wrażenia graczy z Niemiec, którzy zakupili grę są bardzo pozytywne. Z interesujących rzeczy o jakich zdołałem się dowiedzieć: można rekrutować mnichów w katedrze, wielkość map pozostała bez zmian.
Nam pozostaje zapowiedź Stronghold: Crusader jaką zamieścił serwis IGN oraz kilkanaście nowych obrazków z gry. Zapowiedź znajdziecie pod tym adresem.
Jeśli jeszcze nie zagraliście w demo Stronghold: Crusader, to macie teraz okazję. Demo znajdziecie na cover CD dołączonym do następujących czasopism:
[środa, 18 września 2002 - Kenet]
Gamespot zaprezentował na swoich stronach interesującą zapowiedź gry Stronghold: Crusader. Materiał wzbogaca sporo nowych obrazków z gry, które znajdziecie pod tym adresem. Szczególną uwagę zwracają klimatyczne ilustracje występujące przed/pomiędzy misjami i kampaniami.
[sobota, 14 września 2002 - Kenet]
Już za kilkanaście dni światowa premiera Stronghold Crusader, prawdopodobnie gry możemy się spodziewać 25 września. Niestety na polską premierę poczekamy trochę dłużej, według uaktualnionego planu wydawniczego firmy Play-It Twierdza: Krucjata ma pojawić się w naszym kraju 30 października.
Kilka nowych screenów z gry znajdziecie na jednej z niemieckich stron: www.krawall.de
Najwyższy czas na prezentację wyników sondy. Tym razem wybieraliście najlepszą jednostkę w Twierdzy. Oto wyniki:
W nowej sondzie, pytanie dotyczy Waszych wrażeń z dema Stronghold Crusader.
[sobota, 24 sierpnia 2002 - Kenet]
GodGames udostępniło mini grę Desert Warrior, związaną z Stronghold: Crusader. Gierka nie zajmuje zbyt wiele i działa poprzez przęglądarkę stron internetowych (wymagany plug-in Shockwave). Ponownie wcielamy się w rolę łucznika (pamiętacie jeszcze Castle Attack? Tym razem łucznik jest tylko jeden).
www.godgames.com/pickup/Desert-Warrior-V1_1.zip (250kb)
[piątek, 23 sierpnia 2002 - Kenet]
Dziś znalazłem kilka nowych screenów ze Stronghold: Crusader na niemieckiej stronie magazynu PC Games. Warto zobaczyć: PC Games.
Prawdopodobnie wyjaśniła się też sprawa jedenastego przeciwnika w grze skirmish. Na jednym ze screenów widnieje... Sherrif of Nottingham. Podsumowując znamy już (chyba) wszystkich przeciwników, z których 8 ma być dostępnych razem z grą, a 3 ma być dostępnych do ściągnięcia w internecie. Jedenastu wspaniałych ;) to: Rat (Szczur), Snake (Wąż), Pig (Świnia), Wolf (Wilk), Caliph (Kalif), Sultan (Sułtan), Saladin (Saladyn), Richard I Lionheart (Ryszard Lwie Serce), Frederick Barbarossa (Fryderyk Barbarossa), Philip I (król Filip I), Sherrif of Nottingham (Szeryf Nottingham).
[niedziela, 11 sierpnia 2002 - Kenet]
Serwis Gry-Online udostępnił demo Stronghold: Crusader. Przypominam, że demo ma 79 MB - ale warto je pobrać. Link:
www.gry-online.pl/s030.asp?ID=1637
[piątek, 9 sierpnia 2002 - Kenet]
W serwisie Gigex pojawiło się demo Stronghold: Crusader. Plik z demem ma około 80 MB.
www.gigex.com - demo S:C
Serwis GamePro zaprezentował 12 nowych screenów z gry Stronghold: Crusader. Niestety wszystkie są bardzo małe (tylko 400 x 300), ale i tak warto je zobaczyć.
GamePro
[środa, 7 sierpnia 2002 - Kenet]
Serwis HomeLAN zamieścił wywiad z Ericem Ouellette o nadchodzącej grze FireFly Studios, czyli o Stronghold: Crusader. Kilka ciekawych wiadomości, jakie znalazły się w wywiadzie (choć o części wiadomo było już wcześniej):
- największą wagę twórcy przyłożyli do trybu skirmish
- w pierwszej z czterech kampanii będziemy uczyć się jak zbudować zamek i prosperującą gospodarkę. W drugiej i trzeciej kampanii poznamy nowe arabskie jednostki. Ostatnia kampania skupiać się będzie na zapoznaniu gracza z trybem skirmish.
- będzie 11 różnych S.I. przeciwników, spośród których będziemy wybierać swoich sojuszników i przeciwników do trybu skirmish (z tego 8 dostaniemy od razu z grą, a kolejne 3 będzie można ściągnąć z internetu)
- spore zmianu będą dotyczyły funkcjonowania religii (kapliczki, kościoły) i karczm z piwem. Niestety nie zdradzono bliższych szczegółów.
- farmy będziemy mogli budować wyłącznie w oazach
- teraz jedna super nowość, będzie Skirmish Campaign która będzie składać się z 50 (wow!) połączonych i predefiniowanych rozgrywek typu skirmish, w których poziom trudności będzie rósł z każdą wygraną rozgrywką. W tym trybie będzie system punktowy, w którym będziemy mogli porównać swoje osiągnięcia z innymi graczami. Tylko najlepsi będą mogli ukończyć ten tryb...
Link:
www.homelanfed.com/index.php?id=8230
[niedziela, 4 sierpnia 2002 - Kenet]
Premiera Stronghold: Crusader już we wrześniu, a dziś niemieckie czasopismo PC Games w zapowiedzi następnego numeru pisma napisało, że w najnowszym (9/2002) numerze pisma znajdziemy film ze Stronghold: Crusader, obszerną zapowiedź i wywiad z twórcami gry. Nam pozostaje czekać aż jakieś polskie czasopismo zajmie się nową Twierdzą. Link:
www.pcgames.de
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij