Strona internetowa: 2kgames.com/stronghold2
Twórcy: Firefly Studios, Anglia
Światowy dystrybutor: Global Star Software (jeden z oddziałów Take 2 Interactive)
Polska premiera: 8 Marzec 2006
Premiera światowa: 9 Kwiecień 2005
Stronghold 2 korzysta z możliwości jakie oferuję grafika 3D. Engine gry to produkcja własna Firefly. Wyróżnia się dużą szczegółowością grafiki - np. zobaczymy świnki tarzające się w błocie, a za chwilę zaobserwujemy jak trafią pod nóż rzeźnika. Później zamkowy kucharz z mięsa od rzeźnika przygotuje chrupiącą pieczeń, którą z kolei zamkowa służba dostarczy na stół Lorda. I to wszystko będziemy mogli obserwować bez przeszkód, ponieważ gdy cokolwiek wydarzy się w którymś z budynków, zniknie dach danej budowli i będziemy mogli podziwiać kolejne kroki w przebiegu każdego z prawie 20 łańcuchów produkcyjnych.
Tylko maszyny oblężnicze mogą zniszczyć mury zamku, co powoduje, że Twoi żołnierze będą w większym stopniu zależni od drabin, wież oblężniczych i katapult. Nowością jest to, że atakujący będzie musiał zbudować wszystkie machiny oblężnicze w obozie militarnym, co będzie kosztowało go pewną ilość surowców i co ważniejsze określoną ilość czasu. Ułatwi to reakcje obrońcom zamku, aby zorganizować jakiś zaskakujący wypad.
Żołnierze mogą walczyć na schodach, wewnątrz wież, a także w siedzibie Lorda. Nawet jeśli wróg będzie już "pukał" do sypialni naszego Lorda, to możemy przejąć bezpośrednią kontrolę nad naszym alter ego i odeprzeć atak, gdyż Lord jest najsilniejszą jednostką w grze. Jego utrata jednak to nasza natychmiastowa porażka.
Engine gry obsługuje do 1000 jednostek. Nasze jednostki mogą walczyć w co najmniej 4 formacjach, które ułatwią nam efektywne prowadzenie wojny. Atak z boku kawalerią w formacji V, będzie czynił prawdziwe spustoszenie w szeregach wroga. Z kolei zakuci w zbroje rycerze zastawią naszych łuczników i ochronią te wrażliwe jednostki, przed atakiem nieprzyjaciela.
Wprowadzony został także specjalny punkt odwrotu/ucieczki. Cóż to jest? Po prostu wybieramy jakiś punkt na mapie, a później gdy np. nasz atak się załamie wydajemy rozkaz odwrotu i wszyscy nasi żołnierze wycofają się do tego wcześniej ustalonego punktu.
Spacja przeniesie nas na oddalony widok z lotu ptaka, na którym dostrzeżemy słabości naszej obrony, wolne miejsca pod zabudowę, itp.
Podstawowymi surowcami s a: pieniądze, kamień, drewno. W porównanie do pierwszej części gry, część gospodarcza jest znacząco rozbudowana.
Tym razem poborca podatkowy będzie musiał pofatygować się osobiście od drzwi do drzwi każdego z domów i zebrać podatki. Zmusi to graczy do stawianie domów blisko zamku, aby cały proces poboru podatków przebiegał sprawnie i bezproblemowo.
Brak higieny był jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w średniowieczu. W Stronghold 2 odpadki, które pozostaną nie sprzątnięte będą po chwili produkować trujące opary, które sprowadzą na Twoich poddanych choroby, a w najgorszym przypadku spowodują nawet ich śmierć.
Szczury roznoszą odpadki i kąsają mieszkańców zamku, również roznosząc choroby. Oczywiście możemy temu przeciwdziałać, poprzez zatrudnianie sprzątaczy odpadków oraz sokolnika, którego sokół czynić będzie spustoszenie wśród populacji szczurów w naszym zamku.
Nazwa zobowiązuje i ponownie stanadardowy przebieg misji to budowa i rozbudowa naszego zamku. Od czasu do czasu wróg oczywiście przetestuje defensywę naszego zamku. Są zarówno inwazję oparte na skryptach, jak i też będziemy walczyć z wrogim Lordem, który będzie współdzielił z nami mapę.
Zbudowany zamek będzie mogli rozbudowywać przez kilka kolejnych misji, zamiast zaczynać każda misję od budowy nowej twierdzy. Będziemy musieli oczywiście wprowadzać modyfikację w naszym zamku - co sprawdziło się w jednej misji przeciwko kilku bandytom, może nie wystarczyć przeciwko potężnej armii oblężniczej w kolejnej misji.
W odróżnieniu od nastawionej głównie na walkę głównej kampanii, jest również kampania ekonomiczna dla bardziej pacyfistycznych Lordów ;). Oczywiście nie zabrakło trybu gry swobodnej (sandbox mode) i edytora, o dużych możliwościach.
Zamkowy mini-świat to jednak nie tylko normalne życie i wypełnianie codziennie tych samych obowiązków, okazjonalnie przerywane jakąś wojenką, czy oblężeniem. Będziemy mogli organizować różne publiczne wydarzenia, które wniosą do naszego zamku trochę odświętnej atmosfery. Będą to bankiety, bale, turnieje, a nawet egzekucje.
Nasz wirtualny doradca może ogłosić np. uroczysty obiad, od tego momentu w określonym czasie będziemy musieli wyprodukować pieczone gęsi, warzywa, wino. Im większa różnorodność biesiady, tym więcej punktów honoru dostaniemy. Właśnie, punkty honoru, dzięki ucztom, turniejom będziemy zwiększać ich liczbę. Do czego się przydadzą? Na przykład możemy pasować zwykłego żołnierza na rycerza, co uczyni go silniejszym.
Wzbogacony w porównaniu z poprzednimi częściami. Nowością jest m.in. dodatkowy tryb gry Kingmaker, o którym można przeczytać więcej w archiwum newsów.
Dostępna jest także galeria screenów z gry.
Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij