Tutaj znajdziesz najczęściej zadawane pytania.
FAQ - wersja 0.6.1 (26.09.2013)
Dokument ten nie daje Wam żadnych gwarancji. Pomimo tego, że dołożyłem wszelkich starań, aby znaleźć i poprawić wszystkie ewentualne błędy oraz podać jak najbardziej kompetentne i sprawdzone informację to nie odpowiadam za żadne błędy, straty czy nieścisłości w niniejszym dokumencie.
Jako autor nie czuję się też zobligowany aby pomagać we wszelkich Waszych problemach związanych z grą Stronghold (polska nazwa – Twierdza). Nie mogę zagwarantować, że wszystkie podane tu linki będą zawsze aktualne, ani tego, że informacje tu zawarte będą zgodne ze wszystkimi wersjami gry Stronghold.
FAQ to angielski skrót od Frequently Asked Question, czyli najczęściej zadawane pytania.
Autorem FAQ jest Kenet (mail: kenet@post.pl) i do niego też powinno się kierować wszelkie uwagi, komentarze, krytykę, czy też dowody wdzięczności ;).
To FAQ nie jest tłumaczeniem żadnego obcojęzycznego FAQ.
Najnowsza wersja nieoficjalnego FAQ o grze Stronghold jest zawsze dostępna pod adresem:
http://stronghold.net.pl/s-94/czeste-pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-stronghold.html
Jeśli chcesz dodać coś do FAQ (np. pytania, komentarze) lub masz jakieś uwagi krytyczne wyślij maila na adres autora (mail: kenet@post.pl). Proszę pamiętać, że każda nadesłana informacja staje sie własnością autora i może zostać włączona do tego FAQu. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi w ciągu 7 dni, ponów maila. Będę się starał odpowiedzieć na każdy list.
FAQ wystartowało 20.12.2001r. Wersje FAQ ze zmianami:
Ten dokument jest rozprowadzany na zasadach freeware. Znaczy to, że może być kopiowany bez ograniczeń, natomiast nie wolno go sprzedawać ani zmieniać jego zawartości. Jeśli będziesz chciał umieścić go na swojej stronie, to nie mam nic przeciwko, proszę tylko o zaznaczenie, że FAQ pochodzi ze strony http://stronghold.net.pl i tam też znajdować się będą najnowsze wersje.
Stronghold to komputerowa gra strategiczna firmy FireFly Studios. Akcja gry toczy się w średniowiecznej Anglii. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym i skupia się na budowie, obronie i obleganiu zamków. Gra oferuję kilka trybów gry i zapewnia dużo świetnej zabawy dla miłośników dobrych RTS-ów z domieszką ekonomii.
Rzeczywiście w 1992 powstała gra pod tytułem Stronghold. Wydawcą była firma Strategic Simulations Inc. (SSI). Gra Stronghold z 1992 roku była strategią osadzoną w świecie AD&D (Advanced Dungeons and Dragons). Budowałeś w niej miasto, zbierałeś surowce, rekrutowałeś wojska i walczyłeś z potworami zaludniającymi świat AD&D.
Stronghold z 2001 roku oprócz nazwy nie ma nic wspólnego z tamtą grą. Nie nawiązuje do niej w żaden sposób, po prostu jest to także strategia, która przypadkowo wykorzystuję ten sam nośny tytuł.
Grę stworzyła firma FireFly Studios. Firma powstała w Londynie w sierpniu 1999 roku, a jej założycielami byli Simon Bradbury, Eric Ouellette i David Lester. Stronghold jest debiutem firmy na rynku, jednak FireFly trudno nazwać prawdziwym debiutantem na rynku gier, gdyż tworzą ją doświadczeni już twórcy. Główne postacie firmy – Simon Bradbury i Eric Ouellette – mają już duże doświadczenie w tworzeniu gier, pracowali już m.in. nad serią Caesar, Lords of the Realm 2.
www.fireflyworlds.com
Światowa premiera gry Stronghold miała miejsce 19 października 2001 roku.
Polskim dystrybutorem gry jest firma Play-It. Sprzedaje ona w naszym kraju polską wersje językową gry Stronghold pod tytułem Twierdza.
wwww.play-it.pl
Polski dystrybutor, firma Play-It, wydał grę w pełni po polsku 1 grudnia 2001 roku. Gra pojawiła się w sprzedaży pod polskim tytułem Twierdza.
Wymagania umieszczone na pudełku z grą:
Zainstaluj patcha 1.2 (działa on ze wszystkimi wersjami językowymi gry). Jeśli masz jakieś kłopoty z grą, to spróbuj zmienić sterowniki swojej karty graficznej i/lub dźwiękowej na nowsze. Jeśli dalej masz kłopoty z grą, to odszukaj w instrukcji gry stronę z informacjami o pomocy technicznej. Znajdziesz tam kontakty (telefon, email, adres), pod którymi powinieneś otrzymać pomoc.
Tak, jest dostępne grywalne demo, a nawet dwa. Znajdziesz je na naszej stronie w dziale Demo.
Tak, pojawiły się trzy patche. Najnowszy z nich o numerze 1.3 (tzw. HD) wyszedł w różnych odmianach, w zależności od wersji gry jaką dysponuje gracz, na naszej stronie sa do pobrania patche zgodne z polską wersją gry. Natomiast patch 1.2 działa ze wszystkimi wersjami językowymi gry – wystarczy przy jego instalacji wybrać język zgodny z wersją językową gry jaką dysponujemy. Patch może być instalowany zarówno na wersję 1.0 jak i 1.1 gry (czyli, że jeśli macie jeszcze wersję 1.0, nie potrzebujecie instalować 2 patchy, tylko ten najnowszy o numerze 1.2). Patch 1.2 zajmuje ok. 8.8MB. Patche omawiane są na naszej stronie w dziale Patche.
Możesz grać w grę w rozdzielczości 800x600 lub 1024x768. Rozdzielczość zmieniamy podczas gry w opcjach gry (kliknij małą ikonkę klucza, aby do nich przejść), później napis opcje – opcje graficzne. Po zainstalowaniu łatki 1.3, tzw. HD, dostępne są znacznie wieksze rozdzielczości dostosowane do nowych monitorów. Największa z nich to 1920x1080.
Oto najbardziej podstawowe linki dotyczące gry Stronghold. Jeśli nie zaznaczono inaczej, są to strony anglojęzyczne.
Mapy z rozszerzeniem .map umieść w podkatalogu Maps katalogu z grą. Np. u mnie jest to D:\Twierdza\Maps\. Gra sama rozpoznaje do jakiego trybu gry przyporządkować mapę. Tak umieszczona mapa sama pojawia się w odpowiednim menu wyboru misji (np. Inwazje, Oblężenia, Misje ekonomiczne). Wystarczy wybrać jej tytuł, ustalić poziom trudności i już można grać.
Jeśli chodzi o same mury to wystarczy przytrzymać klawisz V na klawiaturze. Spowoduje to obniżenie przeszkód zasłaniających widok. Lepsze jednak może się okazać naciśnięcie spacji, po którym ujrzysz spłaszczony teren i same fundamenty budowli. Tryb ten pozwala precyzyjnie umieszczać wszelkie budynki. Powrót do normalnego widoku nastąpi po ponownym nacisnięciu klawisza spacji.
Inne przydatne klawisze: X/C – obrót lewo/prawo o 90 stopni; Z – zbliżenie/oddalenie
Proponuję zwolnić szybkość gry. Do regulowania szybkości czasu służą klawisze + i – na klawiaturze numerycznej. Przydatny jest też klawisz P, który zatrzymuje grę. Powyższe uwagi nie dotyczą wersji multiplayer. W grze multiplayer szybkość gry przed jej rozpoczęciem ustala gospodarz gry i w czasie całej rozgrywki ta szybkość nie ulega zmianie.
Istnieją pewne „ułatwienia” do Twierdzy. Omawiane są one w dziale Kody i cheaty
Pewnie udało Ci się znaleźć kody do gry Stronghold z 1992 roku, która nie ma nic wspólnego z Twierdzą, która powstała w 2001 roku. Tak więc te kody na pewno nie zadziałają. Właściwe kody są tutaj.
Wybierasz zakładkę Obiekty zamkowe, później wybierasz Bramy i po prawej stronie jest mała ikonka łopaty. Klikasz ją i możesz wybrać gdzie fosa ma być wykopana. Zaznaczasz jakiś teren. Następnie zaznaczasz kilku swoich żołnierzy (tylko niektórzy mogą kopać – np. włócznicy, łucznicy) i klikasz na podświetlony na niebiesko teren (ten, który wcześniej wybrałeś), pojawia sie ikonka łopaty nad tym terenem, klikasz lewym klawiszem myszki. I to wszystko – wybrani żołnierze powinni ruszyć do pracy.
Służy do tego ikonka małego x po lewej stronie mini-mapki, ta sama który umożliwia burzenie Twoich budynków.
Służy do tego ikonka małego x po lewej stronie mini-mapki, umożliwia ona również likwidację fosy Twojego zamku.
Ten problem to przypadłość wersji 1.0. Prawdopodobne zbudowałeś mury, które przylegają do krawędzi mapy – pozostaje Ci zainstalowanie patcha 1.1 lub 1.2 (polecam ten) lub po prostu spróbuj zbudować swój zamek tak, aby mury nie dochodziły do krawędzi mapy. Problem nie dotyczy użytkowników polskiej wersji, gdyż wersja, która ukazała się w naszym kraju jest już spatchowana.
W pierwszych trzech misjach kampanii militarnej nie można ustalać stopnia trudności. Dopiero od 4 misji możesz ustawić sobie poziom trudności i zmieniać go przed rozpoczęciem każdej następnej planszy.
W trakcie gry kliknij ikonkę klucza, który jest po lewej stronie mini-mapki. Następnie Opcje –> Zmiana imienia.
Musisz mieć wybudowane studnie (są dostępne w obiektach miejskich, tam gdzie domy). Każda wybudowana studnia to jeden pracownik mniej. Gdy wybuchnie pożar automatycznie będzie próbował ugasić pożar. Znaczenie będzie miała ilość studni i odległość studni od miejsca pożaru. Studnie można budować tylko w niektórych misjach – tylko w tych, w których wybuchają pożary ;).
Wybuch pożaru jest niezależny od Twoich działań. Po prostu w skrypcie misji jest umieszczone takie zdarzenie. Nie da rady więc zapobiec pożarom. Pozostaje rozsądne planowanie budynków, czyli nie budowanie tuż obok siebie. Trzeba zostawić większe odstępy (min. 2 kratki), aby pożar się nie rozprzestrzeniał. Oprócz tego, trzeba posiadać odpowiednią liczbę studni (zależną od wielkości Twojego zamku), wybudowaną w odpowiednich miejscach, aby do każdego potencjalnego miejsca pożaru pomoc docierała jak najszybciej.
Wybudowałeś już smolny rów i masz z nim kłopoty? Oto rozwiązanie:
Aby zapalić smolny rów musisz mieć łucznika, który stoi obok koksownika. Koksownik stawiamy na wieży lub na murach. Łucznika (-ów) umieszczamy tuż obok. Teraz w odpowiedniej chwili (gdy, wróg zbliża się do rowu), zaznaczamy łucznika i każemy mu strzelać w rów. Łucznik zapali strzałę i wystrzeli w kierunku rowu. Jeśli trafi (nieraz nie trafia za pierwszym razem) rów się zapali.
Rzeczy przyjemne podnoszą Twoją popularność. Dzięki temu możesz np. podnieść bezboleśnie podatki. Obniżają za to efektywność pracy Twoich poddanych. Wpływ rzeczy przyjemnych sprawdzisz w księdze skryby pod guzikiem wskaźnik strachu. Innym bonusem jest zwiększona skuteczność Twoich wojsk. Żołnierze zadają po prostu więcej obrażeń wrogim jednostkom. Bonus ten możesz sprawdzić w księdze skryby pod hasłem Wojsko.
Rzeczy przygnębiające obniżają Twoją popularność (powiększa się wskaźnik strachu), ale zwiększają efektywność pracy Twoich poddanych (wyprodukują/dostarczą oni więcej towarów). Wpływ ten możesz zobaczyć w księdze skryby pod hasłem Wskaźnik strachu.
Rzeczy przygnębiające zostaną użyte, gdy Twoja popularność spadnie poniżej 50.
Musisz kontrolować wskaźnik popularności – jeśli spadnie on poniżej 50, mieszkańcy zaczną Cię opuszczać. Dlatego też nie możesz pozwolić aby ten wskaźnik był niższy niż 50 przed dłuższy czas. Sposoby na zwiększenie popularności:
W księdze skryby pod hasłem Popularność możesz sprawdzić co ma największy wpływ na Twoją popularność.
Niestety nie.
Utrzymanie żołnierzy nic nie kosztuje – nie pobierają oni ani złota, ani pożywienia.
Ustaw postawę agresywną lub obronną, aby inżynier automatycznie wylał olej lub po zaznaczeniu inżyniera kliknij na przycisk Wylej olej, skieruj kursor w kierunku wroga i zatwierdź polecenie kliknięciem.
Nie możesz samodzielnie werbować mnichów. Po prostu dostajesz ich, jeśli takie są założenia danej mapy. Mnisi są również bezproblemowo dostępni w edytorze.
Jeśli chodzi o Stronghold to rzeczywiście mogłeś „naprawdę” zobaczyć ducha.
Aby go zobaczyć, najlepiej zagrać w scenariusz, w którym można budować przyjemne rzeczy. Proponuje wybrać np. Swobodne budowanie (nic nie będzie Wam przeszkadzać), następnie najlepiej wybudować trochę murów z wieżami (choć nie jest to konieczne, no ale wiecie, duchy lubią straszyć na murach i wieżach zamków). Teraz najważniejsza rzecz: budujemy jedną z rzeczy przyjemnych, która nazywa się Święte miejsce (w ang. wersji chyba shrine). Teraz wystarczy obserwować Święte miejsce – po pewnym czasie duch wyruszy stąd na wędrówki po zamku. Będzie on chodził przeważnie po murach i wieżach.
Są dwa podstawowe sposoby. Możesz użyć programu GameSpy Arcade (jest na płycie z grą). Znajdziesz tam wielu graczy z całego świata, chętnych do gry – jednak wymaga to bardzo dobrej jakości połączenia internetowego z zagranicą. W chwili, gdy dopisuję te słowa, chcąc zagrać w Stronghold przez internet najczęściej używa się programu GameRanger, GameSpy Arcade niemal już nie funkcjonuje i zaleca się korzystanie z w/w GameRanger'a.
Drugi sposób to umówienie się z przeciwnikiem poprzez jakiś komunikator, mail czy forum i zaaranżowanie rozgrywki. Jedna osoba będzie hostem (gospodarzem), druga dołączy do gry. Host musi podać numer IP graczowi lub graczom, którzy mają dołączyć do gry. Host uruchamia grę, wybiera Opcje walki (tarcza), następnia Graj w trybie wieloosobowym. Zaznacza Połączenie Internet TCP/IP i klika przycisk Host.
Gracz dołączający do gry uruchamia grę, wybiera Opcje walki, później Graj w trybie wieloosobowym. Zaznacza Połączenie Internet TCP/IP, w okienku wpisuje numer IP hosta (uwaga, aby się nie pomylić *ndash; numer IP zawsze składa się z 4 grup cyfr, oddzielonych kropką) i klika przycisk Dołącz się.
W każdym przypadku wszyscy gracze muszą dysponować tą samą wersją gry (1.0 lub 1.1 lub 1.2 - polecam najnowszą).
Aby dołączyć do gry, wybierz Opcje walki, następnie Graj w trybie wieloosobowym. Zaznacz Połączenie Internet TCP/IP, w okienku wpisz numer IP hosta (gospodarza gry). Host powinien podać Ci ten numer wcześniej. Uważaj, aby się nie pomylić – numer IP zawsze składa się z 4 grup cyfr, oddzielonych kropką. Gdy wpisałeś numer IP i zaznaczyłeś Połączenie Internet TCP/IP, kliknij przycisk Dołącz.
Zagraniczych graczy znajdziesz poprzez program GameSpy Arcade GameRanger, ewentualnie na stronie stronghold.heavengames.com (zobacz forum Multiplayer i ligę (Ladder)).
Polskich graczy znajdziesz na liście graczy strony stronghold.net.pl.
Po prostu nie zagrasz z kimś kto ma inną wersję gry niż Ty (nie chodzi o wersję językową). Polecam zaktualizowanie gry do wersji 1.2 poprzez zainstalowanie najnowszego patcha (zobacz pytanie 2.10). Wersję gry jaką dysponujesz, sprawdzisz w głównym menu gry u góry po lewej stronie (napis V1.1 lub V1.2).
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij