Tutaj znajdziesz najczęściej zadawane pytania.
FAQ – wersja 0.5.1 (09.10.2013)
Dokument ten nie daje Wam żadnych gwarancji. Pomimo tego, że dołożyłem wszelkich starań, aby znaleźć i poprawić wszystkie ewentualne błędy oraz podać jak najbardziej kompetentne i sprawdzone informację to nie odpowiadam za żadne błędy, straty czy nieścisłości w niniejszym dokumencie.
Jako autor nie czuje się też zobligowany aby pomagać we wszelkich Waszych problemach związanych z grą Stronghold: Crusader (polska nazwa – Twierdza: Krucjata).
Nie mogę zagwarantować, że wszystkie podane tu linki będą zawsze aktualne, ani tego, że informacje tu zawarte będą zgodne ze wszystkimi wersjami gry Stronghold: Crusader.
FAQ to angielski skrót od Frequently Asked Question, czyli najczęściej zadawane pytania.
Autorem FAQ jest Kenet (mail: kenet@post.pl) i do niego też powinno się kierować wszelkie uwagi, komentarzem, krytykę, czy też dowody wdzięczności ;).
FAQ nie jest tłumaczeniem żadnego obcojęzycznego FAQ.
Najnowsza wersja nieoficjalnego FAQ o grze Stronghold: Crusader jest zawsze dostępna pod adresem:
http://www.stronghold.net.pl/s-180/faq-.html
Jeśli chcesz dodać coś do FAQ (np. pytania, komentarze) lub masz jakieś uwagi krytyczne wyślij maila na adres autora (mail: kenet@post.pl). Proszę pamiętać, że każda nadesłana informacja staje sie własnością autora i może zostać włączona do tego FAQu. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi w ciągu 7 dni, ponów maila. Będę się starał odpowiedzieć na każdy list.
FAQ wystartowało 19.12.2002. Wersje FAQ ze zmianami:
Ten dokument jest rozprowadzany na zasadach freeware. Znaczy to, że może być kopiowany bez ograniczeń, natomiast nie wolno go sprzedawać ani zmieniać jego zawartości. Jeśli będziesz chciał umieścić go na swojej stronie, to nie mam nic przeciwko, proszę tylko o zaznaczenie, że FAQ pochodzi ze strony www.stronghold.net.pl i tam też znajdować się będą najnowsze wersje.
Stronghold: Crusader to komputerowa gra strategiczna firmy FireFly Studios (w Polsce gra znana jest pod polską nazwą Twierdza: Krucjata). Crusader jest kontynuacją gry Stronghold z 2001 roku, nieraz bywa określana jako samodzielny dodatek do Twierdzy. Samodzielny, gdyż do gry w Stronghold: Crusader nie potrzebujemy „zwykłej” Twierdzy, a dodatek, gdyż stosunkowo mała lista nowości nie uprawnia do nazwanie Krucjaty pełnoprawnym sequelem gry Stronghold.
Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym i skupia się na budowie, obronie i obleganiu zamków. Gra oferuje kilka trybów gry i zapewnia dużo świetnej zabawy dla miłośników dobrych RTS-ów z domieszką ekonomii. Stronghold: Crusader jest rozwinięciem pomysłów znanych z gry Stronghold. Najważniejszą zmianą w porównaniu do Twierdzy jest dodanie sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników (mogą oni teraz budować swoje zamki od podstaw). W Krucjacie dodano także kilka nowych jednostek, na graczy czekają 4 kampanie składające się w sumie z 20 misji oraz specjalna kampania skirmish składająca się z 50 plansz o rosnącym stopniu trudności.
Grę stworzyła firma FireFly Studios. Firma powstała w Londynie w sierpniu 1999 roku, a jej założycielami byli Simon Bradbury, Eric Ouellette i David Lester. Gra Stronghold, która została wydana w październiku 2001 roku, była debiutem firmy na rynku, jednak FireFly trudno nazwać prawdziwym debiutantem na rynku gier, gdyż tworzą ją doświadczeni już twórcy. Główne postacie firmy – Simon Bradbury i Eric Ouellette – mają już duże doświadczenie w tworzeniu gier, pracowali już m.in. nad serią Caesar, Lords of the Realm 2.
Nie do końca. Stronghold: Crusader nie wymaga do działania gry Stronghold, ale nie jest też to Stronghold 2. Gra bywa nieraz określana jako samodzielny dodatek, sam określiłbym ją jako Stronghold 1.5.
Nie. Stronghold: Crusader to produkt samodzielny i nie wymaga „zwykłej” Twierdzy do działania.
Światowa premiera miała miejsce 25 września 2002 roku. Co ciekawe, 5 dni wcześniej gra trafiła do sprzedaży w Niemczech. Była to oczywiście wersja niemieckojęzyczna, a wcześniejsza premiera to być może bonus związany z wielką popularnością pierwszej Twierdzy w Niemczech.
Polskim dystrybutorem gry jest firma Play-It. Stronghold: Crusader funkcjonuję w naszym kraju pod polskim tytułem Twierdza: Krucjata.
Wymagania sprzętowe gry Stronghold: Crusader
Jeśli masz jakieś kłopoty z grą, to spróbuj zmienić sterowniki swojej karty graficznej i/lub dźwiękowej na nowsze. Jeśli dalej masz kłopoty z grą to odszukaj w instrukcji gry stronę z informacjami o pomocy technicznej. Znajdziesz tam kontakty (telefon, email, adres) pod którymi powinieneś otrzymać pomoc.
Tak, jest dostępne demo gry Stronghold: Crusader. Ściślej mówiąc są nawet dwie wersje dema. Pierwsza z nich to zajmujące 79 MB demo, które oferuje trzy predefiniowane (czyli nie możemy nic zmienić w parametrach) rozgrywki w trybie skirmish oraz tutorial. W trybie skirmish mamy dostęp do jednej mapy, na której zmierzymy się kolejno ze Szczurem, w drugiej grze z dwójką Kalifów, a w ostatniej rozgrywce ze Szczurem, Kalifem i Ryszardem Lwie Serce.
Druga wersja znana pod nazwą Stronghold: Crusader Multiplayer Demo zawiera to samo co wersja pierwsza plus możliwość gry do 2 graczy oraz dodatkowo 3 komputerowych przeciwników poprzez LAN lub internet.
Więcej o demach przeczytasz na naszej stronie w dziale Demo, gdzie znajdują się także linki, skąd mozna je pobrać.
Tak, wyszło kilka patchy. Można je znaleźć na naszej stronie w dziale Patche.
Możesz grać w grę w rozdzielczości 800x600 lub 1024x768. Rozdzielczość zmieniamy podczas gry w opcjach gry (kliknij małą ikonkę klucza, aby do nich przejść), później napis opcje – opcje graficzne. Po zainstalowaniu łatki 1.3, tzw. HD, dostępne są znacznie wieksze rozdzielczości dostosowane do nowych monitorów. Największa z nich to 1920x1080.
Niestety nie ma żadnego spolszczenia, które zmieniałoby wersję językową gry z angielskiej na polską. Polską wersję Stronghold: Crusader, pod tytułem Twierdza: Krucjata wyda firma Play-It. Zasadniczo teraz bez problemu mozna dostać grę w polskiej wersji językowej, jednak były niegdyś dostępne także spolszczenia. Niestety, ale pełne spolszczenie gdzieś zaginęło, zostało jedynie spolszczenie napisów. Można je pobrać z naszej strony, znajduje się w dziale Spolszczenie.
W Krucjacie mamy do dyspozycji 4 kampanie po 5 misji (czyli w sumie 20) oraz składającą się 50 predefiniowanych rozgrywek kampanię skirmish.
Tryb ten występujący również często w innych RTS-ach (tłumaczony często jako potyczka) to po prosty walka z innymi graczami sterowanymi przez komputer (lub innych graczy) na wybranej mapie. Wybieramy mapę, początkowe warunki, przeciwników, sojuszników. W Krucjacie istnieją trzy odmiany rozgrywki różniące się początkową ilością złota i wojsk (tryby te kryją się pod nazwami: Normal, Crusader, Deathmatch).
Dostępnych jest aż ośmiu dodatkowych przeciwników, którzy są domyślnie w wersji Warchest. Ich opis oraz instrukcję instalacji znajdziesz na naszej stronie w dziale Przeciwnicy.
Mapy z rozszerzeniem .map umieść w podkatalogu Maps katalogu z grą. Np. u mnie jest to D:\Stronghold Crusader\maps\. Teraz w zależności od typu mapy (skirmish lub inwazje, ekonomiczna) znajdziesz je pod odpowiednią opcją w grze – czyli mapy typu skirmish możesz wybrać przy rozgrywce typu skirmish, mapy ekonomiczne i typu inwazje znajdziesz w Custom Games –> Play a Map.
Niestety nie, mapy ze zwykłej Twierdzy nie działają w Krucjacie.
Tak. Można je znaleźć na naszej stronie, ale nie zapewniam, że będą działały z każdą wersją gry.
Jeśli chodzi o same mury, to wystarczy przytrzymać klawisz V na klawiaturze. Spowoduje to obniżenie przeszkód zasłaniających widok. Lepsze jednak może się okazać naciśnięcie spacji, po którym ujrzysz spłaszczony teren i same fundamenty budowli. Tryb ten pozwala precyzyjnie umieszczać wszelkie budynki. Powrót do normalnego widoku nastąpi po ponownym nacisnięciu klawisza spacji. Inne przydatne klawisze: X/C – obrót lewo/prawo o 90 stopni; Z – zbliżenie/oddalenie.
Proponuję zwolnić szybkość gry. Do regulowania szybkości czasu służą klawisze + i – na klawiaturze numerycznej. Przydatny jest też klawisz P, który zatrzymuje grę. Powyższe uwagi nie dotyczą wersji multiplayer. W grze multiplayer szybkość gry przed jej rozpoczęciem ustala gospodarz gry i w czasie całej rozgrywki ta szybkość nie ulega zmianie.
Wybierasz zakładkę Obiekty zamkowe, później wybierasz Bramy i po prawej stronie jest mała ikonka łopaty. Klikasz ją i możesz wybrać gdzie fosa ma być wykopana. Zaznaczasz jakiś teren. Następnie zaznaczasz kilku swoich żołnierzy (tylko niektórzy mogą kopać – np. włócznicy, łucznicy) i klikasz na podświetlony na niebiesko teren (ten, który wcześniej wybrałeś), pojawia sie ikonka łopaty nad tym terenem, klikasz lewym klawiszem myszki. I to wszystko – wybrani żołnierze powinni ruszyć do pracy.
Służy do tego ikonka małego x po lewej stronie mini-mapki, ta sama który umożliwia burzenie Twoich budynków.
Służy do tego ikonka małego x po lewej stronie mini-mapki, umożliwia ona również likwidację fosy Twojego zamku.
W trakcie gry kliknij ikonkę klucza, który jest po lewej stronie mini-mapki. Następnie Opcje –> Zmiana imienia.
Musisz mieć wybudowane studnie lub zbiorniki z wodą (Well lub Water pot). Każda wybudowana studnia to jeden pracownik mniej, zbiornik obsługuje trójka pracowników. Gdy wybuchnie pożar, automatycznie będą oni próbowali ugasić pożar. Znaczenie będzie miała ilość studni/zbiorników i odległość od miejsca pożaru.
Wybudowałeś już smolny rów i masz z nim kłopoty? Oto rozwiązanie:
Aby zapalić smolny rów musisz mieć łucznika, który stoi obok koksownika. Koksownik stawiamy na wieży lub na murach. Łucznika (-ów) umieszczamy tuż obok. Teraz w odpowiedniej chwili (gdy, wróg zbliża się do rowu), zaznaczamy łucznika i każemy mu strzelać w rów. Łucznik zapali strzałę i wystrzeli w kierunku rowu. Jeśli trafi (nieraz nie trafia za pierwszym razem) rów się zapali.
Rzeczy przyjemne podnoszą Twoją popularność. Dzięki temu możesz np. podnieść bezboleśnie podatki. Obniżają za to efektywność pracy Twoich poddanych. Wpływ rzeczy przyjemnych sprawdzisz w księdze skryby pod guzikiem wskaźnik strachu. Innym bonusem jest zwiększona skuteczność Twoich wojsk. Żołnierze zadają po prostu więcej obrażeń wrogim jednostkom. Bonus ten możesz sprawdzić w księdze skryby pod hasłem Wojsko.
Rzeczy przygnębiające obniżają Twoją popularność (powiększa się wskaźnik strachu), ale zwiększają efektywność pracy Twoich poddanych (wyprodukują/dostarczą oni więcej towarów). Wpływ ten możesz zobaczyć w księdze skryby pod hasłem Wskaźnik strachu.
Musisz kontrolować wskaźnik popularności – jeśli spadnie on poniżej 50, mieszkańcy zaczną Cię opuszczać. Dlatego też nie możesz pozwolić aby ten wskaźnik był niższy niż 50 przed dłuższy czas. Sposoby na zwiększenie popularności:
W księdze skryby pod hasłem Popularność możesz sprawdzić co ma największy wpływ na Twoją popularność.
Pod tą nazwą w Krucjacie znalazł się tryb Swobodnego budowania, znany z Twierdzy. Wybierasz mapę i już możesz spokojnie budować zamek marzeń, bez żadnych zadań i celów. Jeśli jednak będziesz znużony ciągłą rozbudową i udoskonalaniem swojej twierdzy, to wystarczy wcisnąć klawisz F1. Możesz wtedy wypróbować jak Twój zamek zniesie niespodziewane wydarzenia lub inwazję wrogich wojsk.
Niestety nie.
Utrzymanie żołnierzy nic nie kosztuje – nie pobierają oni ani złota, ani pożywienia.
Ustaw postawę agresywną lub obronną, aby inżynier automatycznie wylał olej lub po zaznaczeniu inżyniera kliknij na przycisk Wylej olej, skieruj kursor w kierunku wroga i zatwierdź polecenie kliknięciem.
Tak. Wystarczy mieć 10 sztuk kamienia i po zaznaczeniu katapulty/trebusza kliknąć przycisk o nazwie 20 rocks for 10 stone.
Mnichów można powołać w Katedrze. Koszt: 10 sztuk złota.
Uzdrowiciel zmniejsza skutki zarazy w Twoim zamku. Po kliknięciu na budynek uzdrowiciela zobaczysz procent w jakim zapobiega on obrażeniom wywoływanym przez zarazę.
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij