Od premiery Stronghold oraz Stronghold Crusader minęło już sporo lat. Przez cały ten czas gracze zdąrzyli bardzo dobrze zapoznać się z edytorami map obu gier, które jak się okazało, mają wiele ukrytych możliwości. W poniższym poradniku przedstawiona jest część z nich.
Stawiamy zagrodę i ustawiamy najmniejsze kamienie na płotkach (ważne, żeby nie wyjeżdżać za płotek, bo mogą się zachować nadplanowe rzeczy).
W środku białego kwadratu ustawiamy kamienie, a żółty kwadrat omijamy. Wystarczy zburzyć koszary i gotowe.
Niestety, na górze nie mogą chodzić jednostki (chyba, że szczyt pokryje się kamieniami lub żelazem) i nie można tam stawiać budynków.
Na początek podnosimy ziemię do poziomu płaskowyżu:
Teraz stawiamy mur…
…a na nim skałę, którą usuwamy za pomocą Gumki:
Gotowe!
Jest to prosty trick, aczkolwiek nieco czasochłonny. Primo tworzymy mapę do Inwazji, która będzie służyć w naszej kampanii. Czemu Inwazja, a nie mapa do Krucjaty? Powiem później. Potem w menu tworzenia mapy klikamy jednocześnie alt + przecinek. Tu ustawiamy wielkość i rodzaj mapy, ale nas interesuje typko to drugie. Zmieniamy Inwazję na Krucjatę, zapisujemy i włączamy naszą mapkę z tymi przeciwnikami, z jakimi chcemy wziąć udział. I tu dodam, iż możemy ustawić nawet sojusz. Czekamy chwilkę, i zapisujemy grę. Wyłączamy Cruska, i wchodzimy do katalogu z zapisami (dla niewtajemniczonych: katalog saves). Bierzemy nasz zapis i wklejamy go do katalogu z mapami (maps). Teraz usuwamy nasz dawny plik z mapą, zaś przy naszym zapisie wklejonym do map zamieniamy trzy ostatnie litery pliku z sav na map. Odpalamy grę, i cieszymy się mapką.
Teraz uwaga: jeśli dalej chcemy edytować tą mapę, to należy pamiętać, iż jeśli będziemy edytować ją, i klikniemy by stawiać budynki jakimś graczem komputerowym, mapka wyłącza się, chyba, że chociaż jeden gracz komputerowy walczy z pozostałymi. Np. są trzy strony konfliktu, albo jeden lub więcej botów jest po naszej stronie. Teraz pytanie: czemu najpierw Inwazja, a potem Krucjata? Jeśli najpierw zrobimy Krucjatę, to za pomocą altu i przecinka zmienimy jej rodzaj na… Oblężenie. A jakobyże nie ma takiego rodzaju map w Crusku, mapa bdzie niegrywalna. Aha, i jeszcze coś: pamiętaj, żeby po zrobieniu tego, co napisałem powyżej, zmienić znów rodzaj mapy z Krucjaty na Inwazję.
Stawiamy mur (obojętnie: wysoki, czy niski). Na murze stawiamy głaz, najlepiej jeden z tych największych. Ważne jest, aby chociaż kawałek głazu wystawał poza mur. Usuwamy głaz używając Gumki, a następnie obniżamy teren do zera (chyba, że docelowa wysokość terenu ma być inna). Teraz powtarzamy czynność kilka razy, aż do osiągnięcia pożądanej wysokości. Po wielu obniżeniach muru może zostać utworzony „chodnik”, po którym mogą chodzić wojska i chłopi (bez schodów ani bramy).
Jest to bardzo prosty trick, dający nowe możliwości, ale, niestety, nie jest on niezawodny.
Podwyższamy teren do jakiejkolwiek wysokości (im wyżej podniesiemy teren, tym wyższe będą mury). Stawiamy na nim mur (bez znaczenia, czy wysoki, czy niski; różnica będzie jedynie w wysokości ostatecznej). Następnie obniżamy teren do wysokości docelowej. Gotowe! Możemy jeszcze obniżać ten mur za pomocą tricku opisanego powyżej.
Screen z mapy Krak des Chevaliers autorstwa WarLord Designs:
Przy pomocy tego tricku można połączyć w sojusz jedynie wrogie jednostki.
Na dobrą sprawę to już wszystko, pozostało jedynie wejść do tej mapy i dokonać ewentualnych poprawek. Gotowe!
Autorzy opisów: Threeth, Kokoju, Lord Smerf
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij