Opisy badań
Badania dostępne w grze Stronghold Kingdoms podzielone są na cztery działy:
-
Przemysł (160 badań)
-
Militaria (212)
-
Rolnictwo (96)
-
Edukacja (221)
Daje nam to łącznie 689 (!) badań, które na nas czekają. Na niektóre badania niestety to my musimy czekać, gdyż są dostępne dopiero od odpowiedniego poziomu.
Przemysł
-
Zacznijmy od działu Przemysł, w którym znajdują się jedne z podstawowych i najbardziej potrzebnych badań dotyczących surowców, broni, czy organizacji bankietów.
-
Wydobywanie kamienia umożliwia nam budowanie kamieniołomów, jednak każdy gracz rozpoczynając grę, ma już zbadany pierwszy poziom, więc od razu może stawiać kamieniołomy. Z każdym kolejnym poziomem tego badania jesteśmy w stanie zwiększyć wydobycie kamienia z naszych kamieniołomów.
-
Leśnictwo również od początku gry jest na poziomie pierwszym. Umożliwia nam stawianie chatek drwala i gromadzenie drewna. Z każdym kolejnym poziomem nasi drwale są w stanie przynieść do składu zapasów więcej drewna dziennie.
-
Narzędzia zmniejszają koszt budynków, które stawiamy w naszych wioskach. Odblokowują również badania dotyczące wydobycia smoły, czy żelaza.
-
Wydobycie żelaza umożliwia nam stawianie kopalni żelaza w wioskach posiadających rudy żelaza. Kolejne poziomy tego badania zwiększają oczywiście produkcję w naszych kopalniach. Jest dostępne dopiero po osiągnięciu 5 poziomu (Kmieć).
-
Wydobycie smoły pozwala na budowanie odkrywek smoły w wioskach, które mają tereny bagienne. Wraz z rozwojem tego badania zwiększamy produkcję tego surowca. To badanie odblokowujemy zyskując poziom 12 (Radny).
-
Bankietowanie daje nam dostęp do nowych rzeczy, których możemy użyć przy organizacji bankietów, dzięki czemu zyskamy z nich więcej punktów honoru. Odblokowuje również możliwość badania i stawiania nowych budynków niezbędnych do produkcji towarów używanych przy okazji bankietów. Badanie to odblokowujemy osiągając poziom 4 (Wieśniak), a kolejne jego poziomy z każdą kolejną rangą, którą zdobywamy.
-
Polowanie umożliwia nam stawianie chatek myśliwskich, które będą produkowały dla nas sarninę potrzebną do organizacji bankietów. Kolejne poziomy oczywiście zwiększają produkcję tego mięsa. Badanie to odblokowujemy zyskując poziom 4 (Wieśniak).
-
Stolarstwo pozwala na budowanie w wioskach budynków stolarzy, którzy będą dla nas robić meble wykorzystywane przy organizacji bankietów. Kolejne poziomy zwiększają produkcję tych mebli. Do odblokowania tego badania potrzebujemy poziomu 6 (Chłop pańszczyźniany).
-
Tłuczenie metalu umożliwia budowanie warsztatów, w których tworzy się różne przedmioty metalowe wykorzystywane przy okazji bankietów (garnki, dzbany). Następne poziomy zwiększają produkcję. Poziom 8 (Obywatel) pozwala nam odblokować to badanie.
-
Krawiectwo pozwala nam na stawianie budynków, w których pracują krawcowie szyjący ubrania potrzebne na bankietach. Kolejne poziomy zwiększają produkcję. Badanie to odblokowujemy zyskując poziom 10 (Szlachcic).
-
Produkcja wina umożliwia nam stawianie winnic (w odpowiednim rodzaju wioski) potrzebnych do produkcji wina, które nasi poddani piją na bankietach. Następne poziomy zwiększają produkcję wina. Do odblokowania tego badania potrzebujemy poziomu 12 (Radny).
-
Zbieranie soli pozwala na stawianie specjalnych rondli (w odpowiednim rodzaju wioski), do których zbierana jest sól wykorzystywana przy organizacji bankietów. Kolejne poziomy zwiększają zbieranie soli. Badanie to odblokowujemy osiągając poziom 14 (Paź).
-
Handel przyprawami daje nam dostęp do specjalnych doków, gdzie dostarcza się różne przyprawy używane na bankietach. Kolejne poziomy zwiększają ilość otrzymywanych przypraw. Do odblokowania tego badania wymagany jest poziom 15 (Giermek).
-
Handel jedwabiem pozwala na budowę doków, pozwalających na importowanie jedwabiu wykorzystywanego przy organizacji bankietów. Każdy kolejny poziom zwiększa ilość otrzymywanego jedwabiu. Aby odblokować to badanie wymagany jest poziom 16 (Rycerz).
-
Produkcja broni zwiększa produkcję wszystkich rodzajów broni, a także odblokowuje wytwarzanie poszczególnych rodzajów broni.
-
Produkcja łuków pozwala na budowanie warsztatów łuczniczych, w których rzemieślnicy wytwarzają dla nas łuki. Kolejne poziomy zwiększają produkcję łuków. Badanie to odblokowujemy osiągając poziom 6 (Chłop pańszczyźniany).
-
Produkcja zbroi umożliwia stawianie warsztatów płatnerskich, w których wytwarzane są zbroje dla naszych żołnierzy walczących wręcz. Każdy kolejny poziom zwiększa produkcję. Do odblokowania tego badania wymagany jest poziom 11 (Rolnik).
-
Wytwarzanie grot daje możliwość budowania warsztatów grotniczych, w których wytwarza się piki. Następne poziomy zwiększają produkcję pik. Poziom 11 (Rolnik) odblokowuje to badanie.
-
Kowalstwo pozwala na stawianie warsztatów kowalskich, gdzie wytwarza się miecze. Kolejne poziomy zwiększają produkcję mieczy. Do odblokowania tego badania wymagany jest poziom 13 (Pan).
-
Mechanizmy oblężnicze pozwalają na budowanie warsztatów machin oblężniczych, gdzie wytwarza się katapulty. Kolejne poziomy zwiększają produkcję katapult. Aby odblokować to badanie musimy mieć poziom 15 (Giermek).
Militaria
-
Kolejnym działem są Militaria, gdzie znajdziemy badania dotyczące naszego zamku, armii, czy zwiadowców.
-
Budowanie zamku zwiększa poziom naszej siedziby, z której wystrzeliwane są strzały z coraz większą prędkością. Odblokowuje również wiele badań dotyczących obrony naszego zamku.
-
Fortyfikacja pozwala na stawianie nowych struktur w naszym zamku. Te budowle to drewniane mury, drewniana brama, drewniane wieżyczki, kamienne mury, wieżyczki obserwacyjne, małe wieże, bramy kamienne, duże wieże oraz ogromne wieże.
-
Skarbiec zwiększa czas, jaki potrzebuje wrogi gracz, aby ograbić nas podczas ataku na nasz zamek. Dzięki temu mamy większe szanse na obronienie się.
-
Obrona zwiększa odporność łuczników broniących zamku oraz odblokowuje dodatkowe budowle wykorzystywane do obrony zamku (koszary, wilcze doły, kotły z wrzącym olejem, fosa).
-
Dyplomacja zwiększa szanse na zatrzymanie ataku przeciwnika komputerowego - maksymalnie 50% szans. Do odblokowania tego badania wymagany jest poziom 5 (Kmieć).
-
Konstrukcja zwiększa prędkość budowania w zamku. Aby odblokować to badanie musimy mieć poziom 11 (Rolnik).
-
Wypad wojsk pozwala na rajdy rycerzy, którzy wyjeżdżają z siedziby, aby bronić naszego zamku. Każdy kolejny poziom dodaje jednego rycerza (maksymalnie 10). Wymagany jest poziom 12 (Radny), aby odblokować to badanie.
-
Wódz zwiększa maksymalny rozmiar naszej armii (do 500 jednostek). Odblokowuje również dostęp do innych badań związanych z żołnierzami.
-
Pobór do wojska pozwala na rekrutację uzbrojonych wieśniaków. Kolejne poziomy zwiększają odporność wieśniaków.
-
Łuk umożliwia rekrutację łuczników. Kolejne poziomy tego badania zwiększają odporność łuczników. Do odblokowania tego badania wymagany jest poziom 6 (Chłop pańszczyźniany).
-
Pika pozwala na rekrutację pikinierów. Następne poziomy zwiększają ich odporność. Wymagany poziom do odblokowania badania to poziom 11 (Rolnik).
-
Miecz daje nam możliwość rekrutacji mieczników. Kolejne poziomy zwiększają ich odporność. Do odblokowania badania potrzebujemy poziomu 13 (Pan).
-
Katapulta pozwala na rekrutację katapult. Kolejne poziomy zwiększają prędkość ich strzałów. Aby uzyskać dostęp do tego badania musimy mieć poziom 15 (Giermek).
-
Zwiadowcy dają możliwość rekrutacji zwiadowców oraz odblokowują dostęp do badań z nimi związanych. Następne poziomy zwiększają liczbę zwiadowców, których możemy używać w jednej wiosce (maksymalnie 8).
-
Przeszukiwanie zwiększa ilość towarów, jakie zwiadowcy są w stanie zabrać ze sobą po dotarciu do celu na mapie.
-
Jeździectwo zwiększa prędkość z jaką poruszają się zwiadowcy po mapie. Do odblokowania tego badania potrzebny jest poziom 3 (Kmiotek).
-
Grabienie zwiększa ilość surowców, jakie jesteśmy w stanie ukraść przeciwnikowi w czasie ataku na jego zamek. Odblokowuje badanie Plądrowanie.
-
Plądrowanie zwiększa ilość budynków, które możemy zniszczyć w czasie ataku na innego gracza (maksymalnie do 8 budynków).
-
Przemarsz zwiększa prędkość z jaką poruszają się nasze armie (bez kapitana) po mapie.
-
Dowództwo pozwala na posiadanie większej ilości wiosek. Do odblokowania pierwszego poziomu tego badania wymagany jest poziom 12 (Radny), ostatnie poziomy wymagają rangi 22 (Książę).
-
Kapitanowie umożliwiają rekrutację kapitanów, którzy są potrzebni do przejęcia, czy zniszczenia wrogiej wioski. Do odblokowania wymagany jest poziom 12 (Radny) i zbadany poziom 1 badania Dowództwo.
-
Taktyka pozwala na korzystanie z różnych, dodatkowych umiejętności kapitanów.
-
Logistyka zwiększa prędkość, z jaką poruszają się armie z kapitanem po mapie. Do odblokowania potrzebny jest poziom 12 (Radny).
Rolnictwo
-
Następny dział to Rolnictwo, gdzie znajdują się badania dotyczące produkcji żywności.
-
Sadownictwo daje możliwość budowania sadów oraz zwiększa produkcję jabłek.
-
Hodowla bydła pozwala na stawianie gospodarstw mleczarskich oraz zwiększa produkcję sera. Do odblokowania wymagany jest poziom 2 (Prostak).
-
Rybołówstwo daje dostęp do nabrzeża i zwiększa połów ryb. Wymagany jest poziom 12 (Radny). Budynki te można stawiać jedynie w odpowiednich rodzajach wiosek.
-
Pług zwiększa produkcję jabłek, pszenicy, chmielu i warzyw. Odblokowuje również inne badania dotyczące farm chmielu, pszenicy, czy warzyw. Wymagany jest poziom 2 (Prostak).
-
Hodowla chmielu umożliwia budowanie browarów i zwiększa produkcję piwa. Wymagany jest poziom 3 (Kmiotek).
-
Hodowla pszenicy pozwala na stawianie piekarni i zwiększa produkcję chleba. Do odblokowania tego badania potrzebny jest poziom 8 (Obywatel).
-
Uprawa warzyw daje dostęp do farm warzywnych i zwiększa ich produkcję. Wymagany jest poziom 9 (Mieszczanin).
-
Browarnictwo zwiększa produkcję piwa. Wymagany jest poziom 12 (Radny).
-
Piekarnia zwiększa produkcję chleba. Wymagany jest poziom 13 (Pan).
-
Hodowla zwierząt zwiększa produkcję mięsa i sera. Do odblokowania potrzebny jest poziom 3 (Kmiotek). Daje dostęp do badań Chów świń oraz Wyrabianie wędlin.
-
Chów świń umożliwia budowanie chlewu i zwiększa produkcję mięsa ze świń. Wymagany jest poziom 7 (Poddany).
-
Wyrabianie wędlin zwiększa produkcję mięsa ze świń. Wymagany jest poziom 10 (Szlachcic).
Edukacja
-
Ostatnim działem jest Edukacja, gdzie znajdziemy badania dotyczące religii, dekoracji, pojemności składu zapasów, itp.
-
Matematyka zmniejsza czas potrzebny do ukończenia kolejnych badań. Odblokowuje również inne badania – Architektura, Gildie Kupców, Inżynieria.
-
Inżynieria zwiększa pojemność wszystkich budynków. Wymagany jest poziom 4 (Wieśniak). Odblokowuje inne badania - Pojemność składu zapasów, Pojemność spichlerza, Pojemność Ratusza, Pojemność Karczmy, Pojemność Zbrojowni, Pojemność mieszkań.
-
Pojemność składu zapasów zwiększa ilość surowców, które mogą być składowane w składzie zapasów. Wymagany jest poziom 5 (Kmieć).
-
Pojemność spichlerza zwiększa ilość żywności, jaka może być składowana w spichlerzu. Wymagany jest poziom 6 (Chłop pańszczyźniany).
-
Pojemność ratusza zwiększa ilość towarów potrzebnych do bankietów, jaka może być składowana w ratuszu. Wymagany jest poziom 7 (Poddany).
-
Pojemność karczmy zwiększa ilość składowanego piwa. Wymagany jest poziom 8 (Obywatel).
-
Pojemność zbrojowni zwiększa ilość broni składowanej w zbrojowni. Wymagany jest poziom 9 (Mieszczanin).
-
Pojemność mieszkań daje więcej miejsca w mieszkaniach dla chłopów. Wymagany jest poziom 10 (Szlachcic).
-
Gildie kupców umożliwiają budowanie targowisk, handlowanie ze stolicą własnej parafii oraz zwiększają ilość kupców na jednym targowisku (maksymalnie 5). Wymagany jest poziom 5 (Kmieć). Badanie to odblokowuje inne, a mianowicie Transport oraz Handel.
-
Transport zwiększa prędkość z jaką poruszają się kupcy po mapie. Wymagany jest poziom 12 (Radny).
-
Handel daje możliwość handlowania poza swoją parafią. Wymagany jest poziom 11 (Rolnik). Każdy kolejny poziom badania wymaga rangi o jedną wyżej.
-
Architektura zwiększa prędkość z jaką budowane są budynki w naszej wiosce. Wymagany jest poziom 10 (Szlachcic).
-
Sztuka zwiększa ilość honoru generowanego w wiosce dziennie poprzez zwiększanie mnożnika honoru (maksymalnie +60 do mnożnika). Odblokowuje również inne badania – Filozofia, Teologia, Literatura oraz Dekoracje.
-
Dekoracje umożliwiają nam budowanie nowych dekoracji w naszej wiosce, które zwiększają mnożnik honoru. Te budynki to : Kwietniki, Gołębniki, Kamienne posągi, Ogrody czy Pozłacane posągi.
-
Literatura umożliwia stawianie budynków przeznaczonych do rozrywki, które zwiększają popularność w naszych wioskach. Wymagany jest poziom 6 (Chłop pańszczyźniany). Dostępne budynki to: Teatr, Błazen nadworny, Tańczący niedźwiedź, Altana trubadurów, Gaik.
-
Teologia pozwala na gromadzenie punktów wiary oraz na budowanie budynków religijnych jak kościoły, czy krzyże. Wymagany jest poziom 8 (Obywatel). Odblokowuje takie badania jak Pielgrzymka, Wyświęcenie, Chrzest, Małżeństwo, Bierzmowanie, Eucharystia, Spowiedź, czy Najwyższe namaszczenie.
-
Wyświęcenie pozwala na powołanie mnicha. Kolejne poziomy zwiększają ilość mnichów w wiosce (maksymalnie 8).
-
Pielgrzymka zwiększa prędkość z jaką mnisi poruszają się po mapie.
-
Chrzest umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności „Odnowa”, dzięki czemu mogą oni usuwać plagi, które nawiedzają różne parafie. Kolejne poziomy zwiększają ilość plag jakie może usunąć jeden mnich.
-
Małżeństwo umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności „Błogosławieństwo”, dzięki czemu mogą oni na pewien czas zwiększyć popularność we wszystkich wioskach danej parafii. Kolejne poziomy zwiększają czas błogosławieństwa.
-
Bierzmowanie umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności „Inkwizycja”, dzięki czemu mogą oni na pewien czas zmniejszyć popularność we wszystkich wioskach danej parafii. Kolejne poziomy zwiększają czas inkwizycji.
-
Eucharystia umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności zakazującej atakowania danej wioski czy stolicy (nie powstrzyma to wysłanych już ataków). Pierwszy poziom wystarcza do nakładania tego zakazu na nasze wioski niezależnie od naszego poziomu. Kolejne poziomy badania pozwalają na pomaganie graczom o coraz to wyższych rangach.
-
Spowiedź umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności „Rozgrzeszenie”, dzięki czemu mogą oni zmniejszyć ilość godzin nałożonej na daną wioskę ekskomuniki. Kolejne poziomy zwiększają ilość godzin ekskomuniki, które może znieść jeden mnich.
-
Najwyższe namaszczenie umożliwia mnichom korzystanie z umiejętności „Ekskomunika”, dzięki czemu mogą oni nakładać ją na poszczególne wioski i znosić na daną ilość godzin wszystkie umiejętności mnichów w danej wiosce. Kolejne poziomy zwiększają ilość godzin ekskomuniki, które może nałożyć jeden mnich.
-
Filozofia zmniejsza ilość złota jaką musimy zapłacić za punkty badań. Wymagany jest poziom 13 (Pan).
-
Sprawiedliwość umożliwia stawianie budynków przeznaczonych do karania, które dają dodatkowe punkty do mnożnika honoru, jednak odbierają trochę popularności. Wymagany jest poziom 16 (Rycerz). Dostępne budynki to: Dyby, Płonący stos, Łoże tortur, czy Szubienica.
Lutel