Prace nadesłane zaznaczone są kolorem

Recenzja patcha HD do Twierdzy i Twierdzy Krzy­żowiec

Od listopada 2012 mamy możliwość pobrania patcha do Twierdzy Krzyżowca (do Twierdzy 1 również), oznaczonego wersją 1.3. Aktualni posiadacze Twierdzy mogą za darmo pobrać modyfikację ze specjalnie stworzonej do tego strony. Co wnosi wersja 1.3? Warto ją pobierać? A może nie? Zapraszam do recenzji.

Główną zmianą w patchu jest wsparcie wyższych rozdzielczości. Osoby, które nie wytrzymywały grania na ustawieniu 1024x768 (bez HD najwyższe możliwe) będą tutaj co najmniej zadowolone. Mamy tutaj bowiem możliwość ustawienia rozdzielczości nawet 2560x1600, w zależności od tego, jak duży mamy monitor, lub gramy na telewizorze z trzycyfrową liczbą przekątnej ekranu (wiem, przesadziłem). Posiadacze „Cruska” w wersji 1.1 dodatkowo zobaczą drugą kampanię znaną z Twierdzy Warchest. Niestety, w trybie skirmish nie ma nowych przeciwników. Jeśli ktoś gra przez internet z innymi graczami, a nie z komputerem, uświadczy zmniejszenia bądź wyeliminowania lagów podczas gry, oraz awaryjnych wyłączeń gry (tzw. crashy, informacje od Attyli). Zostały również wyeliminowane błędy w grze. Jeśli chodzi o listę zmian, to na tym sprawa się kończy.

Do zalet patcha niewątpliwie można zaliczyć to, że dzięki większej rozdzielczości więcej widzimy na ekranie, co znacznie umożliwia kontrolę zarówno nad naszym zamkiem, jak i poczynaniami wroga bądź atakiem na niego, w skrajnych przypadkach obronę naszej siedziby. Jest to ogromna przewaga wersji HD nad poprzednimi i najbardziej odczuwalna podczas gry. Na pewno też dobrym rozwiązaniem było dodanie kampanii z Twierdzy Warchest, ponieważ gracze częściej sprawdzający swoje siły w sieci grali na wersji 1.1, z powodu mniejszych lagów. Nie zapominajmy również o tym, że jest dostępny za darmo. Postęp w grze oraz zapisy również zachowujemy.

Niestety, to wszystkie zalety, wady również są, bardziej lub mniej, uciążliwe. Pierwszą, najbardziej zauważalną odczują posiadacze polskiej wersji gry. o co chodzi? Tracimy spolszczenie „kinowe” (napisy), na szczęście głosy zostają na swoim miejscu. Nieaktualne. Wypuszczona 1 maja wersja 1.3.0003 PL pozwala cieszyć się polskimi napisami. Ciekawostka: tłumaczenia nieznacznie różnią się między sobą (1.1/1.2 a 1.3). Osoby, które wgrały sobie patcha w wersji angielskiej, muszą na nowo zainstalować podstawkę, a następnie patcha PL.

Po dodaniu możliwości ustawienia większej rozdzielczości przydałoby się jeszcze powiększyć interfejs graficzny – zarówno w głównym menu, jak i w grze. Ramka w głównym menu nie wygląda ciekawie tak samo jak powiększona ilość obiektów okiennopodobnych na dolnym pasku podczas gry, a przecież bez niego jak bez myszki. Na szczęście do tego można się przyzwyczaić. Wspominałem o eliminacji błędów? Owszem, jednak wiele z nich nadal występuje, choć prędzej zauważą to multiplayerowcy, niż osoby, którym wystarcza tryb jednego gracza. Kampania z Warchesta również jest, jednak przeciwników z tejże kampanii w trybie skirmish już zabrakło. Nowe mapy? Gdzie tam, zestaw jaki był, taki pozostał. Może denerwować fanów trybu skirmish.

Zmiany w edytorze? Mapmakerzy, zapomnijcie o tym! Jak było, tak zostało. A te dwa zdania to kłamstwa autora, który nie sprawdził dokładnie edytora, aktualnie jest powieszony za odpowiednią część ciała za głoszenie kalumni. Zmiany są. Może nie jakieś szałowe, ale są. Otóż pojawiła się możliwość stawiania budynków (panel budowania siedzib), z których co jakiś czas będą pojawiać się przeciwnicy w zależności od tego, co tam postawimy. Nazwano je posterunkami i wyglądają niemal identycznie jak koszary i obóz najemników, z różnicą polegającą na braku poligonu treningowego na posterunkach. Można tam ustawić jakiej wielkości jednostki (nie da się wpisać konkretnej liczby, suwakiem określa się rozmiar armii) będą cyklicznie atakować. Albo bez przerwy – jak kto woli, bo i taka możliwość została udostępniona.

O ile to wszystko idzie przeboleć, za problemy z patchowaniem wersji 1.2 aż chce się podjechać katapultą pod siedzibę Firefly i posłać tam parę kamiennych pocisków. Postęp w grze i zapisy są, a i owszem, jednak do tego trzeba wykonać kilka kroków. Trwa to dość krótko, jednak gdy ujrzałem brak postępu w kampanii, to już tak ciekawie nie było… Przydałoby się, żeby postęp odzyskiwał się automatycznie, a jak nie, no to chociaż jakaś instrukcja czy coś w tym stylu…

Podsumowując: Stronghold Crusader HD to modyfikacja, która jest obowiązkowa dla tych, którzy mają dosyć grania na rozdzielczości 1024x768, również jest ona zalecana dla graczy skupiających się na multiplayerze. Jeśli ktoś potrafi przeboleć brak większych zmian w stosunku do poprzedniej wersji, albo nigdy nie grał w Warchestową kampanię, to jak najbardziej warto. Te osoby, które oczekiwały mniejszych lub większych zmian, mogą czuć się tutaj zawiedzione. Czego jednak można oczekiwać po darmowej modyfikacji? Do tego SHC2 w drodze, więc może był to celowy ruch Firefly mający na celu umożliwienie graczom przypomnienia sobie, jak się grało w te zamki? Prawdopodobnie nigdy się tego nie dowiemy. Ja patcha zainstalowałem i ciężko byłoby wrócić mi do starego 1.1.

Plusy:

  • wsparcie dla wyższych rozdzielczości
  • większa kontrola nad sytuacją na mapie
  • łatwiejsze zarządzanie zamkiem
  • dostępny za darmo
  • kampania z Twierdzy Warchest
  • zmniejszenie lub wręcz całkowita eliminacja lagów podczas gry multiplayer
  • eliminacja błędów…

Minusy:

  • …niestety nie wszystkich
  • brak nowych przeciwników
  • brak nowych map
  • brak przeciwników z kampanii Warchesta w skirmishu
  • brak dużych zmian w edytorze
  • problemy z patchowaniem wersji 1.2
  • posiadacze polskiej wersji gry tracą napisy
  • brak automatycznego odzyskiwania postępu w grze lub jakiejkolwiek do tego instrukcji

Przywracanie postępu w grze oraz zapisów

  1. Odszukujemy folder, w którym jest zainstalowana gra
  2. Kopiujemy folder saves oraz plik crusader.cfg
  3. Wklejamy pliki z punktu 2. do folderu utworzonego w katalogu Moje Dokumenty (Moje Dokumenty –> Strong­hold Crusader)

W podobny sposób postępujemy z przywróceniem stworzonych przez siebie map. Po prostu trzeba zaznaczyć jeszcze do skopiowania folder maps. Ot, cała filozofia. Zmiana wersji Stronghold Crusader na 1.1 opisana jest tutaj.

Bzyk

Reklama

Premiery

  • Pudełko Stronghold Crusader 2
    Polska premiera:
    23 Wrzesień 2014
    Premiera światowa:
    23 Wrzesień 2014
  • Pudełko Stronghold Kingdoms
    Polski świat:
    5 Kwiecień 2013
    Premiera światowa:
    17 Październik 2012
  • Pudełko Stronghold 3
    Polska premiera:
    25 Październik 2011
    Premiera światowa:
    25 Październik 2011
  • Pudełko Stronghold Crusader Extreme
    Polska premiera:
    19 Wrzesień 2008
    Premiera światowa:
    28 Maj 2008
  • Pudełko Stronghold Legends
    Polska premiera:
    15 Grudzień 2006
    Premiera światowa:
    24 Październik 2006
  • Pudełko Stronghold 2
    Polska premiera:
    8 Marzec 2006
    Premiera światowa:
    19 Kwiecień 2005
  • Pudełko Stronghold Crusader
    Polska premiera:
    18 Październik 2003
    Premiera światowa:
    24 Wrzesień 2002
  • Pudełko Stronghold
    Polska premiera:
    1 Grudnia 2001
    Premiera światowa:
    18 Październik 2001
W górę!

2001-2024 © stronghold.net.pl

Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij