Prace nadesłane zaznaczone są kolorem

Poradnik gry w Stronghold Kingdoms

podstawy budowania, handlowania, badania

Poradnik ten opisuje, jak szybko odnaleźć się w świecie gry i zyskać przewagę na samym początku. Nie ma on na celu narzucenia gotowych schematów, lecz przybliżenie podstaw i zaopatrzenie Czytelnika w dobre rady „na początek”.

1.Początek.

Już w chwilę po założeniu konta stajemy przed trudnym wyborem – jaką lokację na mapie wybrać? Jak w większości takich sytuacji, nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Najlepiej nie zakładać wioski w centrum kraju, gdzie zapewne już wielu graczy zdążyło rozwinąć swoje fortece i poczuć chęć sprawowania władzy w regionie. Owszem, w takich miejscach od samego początku są rozwinięte bonusy od stolic, zaś łatwo można zostać czyimś wasalem i zgarniać premię punktów Honoru. Zagrożenie ze strony innych graczy, jak i obozów nieprzyjaciela może być jednak zbyt wielkie dla początkującego(i nie tylko) władcy. Innymi słowy, nasz zamek może utonąć w morzu nieprzyjacielskich wojsk.

Tereny pobrzeżne tez mają swoje wady i zalety. Ciężko będzie tutaj o silnego sojusznika, który mógłby nas obronić przed chciwymi wodzami z sąsiednich wiosek. Gorsze warunki do handlu jak i konieczność rozbudowy stolicy Parafii od zera bez wątpienia zastopują nieco rozwój młodej osady. Dużo wolnej przestrzeni wokół nas daje jednak szanse na przetrwanie pierwszego, najtrudniejszego okresu w grze, a nawet przejęcie władzy w danym regionie. W tych miejscach nieprzyjacielskie obozy także dają się we znaki, jednak do czasu pierwszego poważnego ataku zapewne zdążymy postawić solidne mury i obsadzić je dzielnymi wojakami.

Wybór zależy od Ciebie – jeśli czujesz się pewnie i chcesz odgrywać większą rolę w późniejszym etapie gry, możesz zaryzykować i swoją działalność rozpocząć gdzieś w sercu kraju – miej tylko na uwadze, aby dobrze ocenić swoje szanse i nie paść ofiarą własnych ambicji.

Mapa
Na początku powinno się unikać zbyt silnej konkurencji

2.Twoja wioska.

Jeśli już wybrałeś miejsce dla siebie na mapie, powinieneś zainteresować się swoją wioską. Jak pewnie już zauważyłeś, od krótkiej chwili towarzyszy Ci doradca. Zdecydowanie radzę słuchać uważnie jego rad i wykonywać zlecane zadania, zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z Kingdomsem. Oprowadzi Cię on po wiosce, jak i pokaże Twoją fortecę. Jeśli będziesz się kierował jego wskazówkami, na pewno początek gry będzie znacznie łatwiejszy.

Zanim na dobre rozpoczniesz budowę w swoim zamku, pamiętaj, aby ogrodzić siedzibę. Pierwsi osadnicy od razu poczują się bezpieczniej i szybciej będą przybywać do Twojego królestwa. Postawienie bramy będzie konieczne, aby możliwe było wychodzenie z zamku. O konieczności ogrodzenia siedziby wspomni dość szybko Twój doradca, więc o ile nie wyłączyłeś tutoriala, nie masz się o co martwić.

Na wypadek, gdybyś nie rozumiał zbyt dobrze słów doradzającego Ci Anglika, opiszę tutaj podstawowe zasady poruszania się po wiosce. Klikając na swoją osadę na mapie, zostaniesz przekierowany do głównego okna swojej wioski. To tutaj rozbudowujesz gospodarkę i dbasz o swoich poddanych. Pierwsza rzecz, na jaką powinieneś zwrócić uwagę, to skład zapasów (Stockpile). Tutaj są składowane wszystkie materiały budowlane, a także smoła potrzebna do wzmacniania struktur obronnych zamku. Im bliżej tego budynku znajdzie się zakład produkcji materiałów(np. chata drwala), tym szybciej zapasy będą się gromadzić w składzie. Skład ma oczywiście określoną pojemność. Nie możesz zbudować drugiego składu, jak to miało miejsce w poprzednich grach z serii, jednak odpowiednie badania znacznie zwiększą miejsce na zapasy – powiemy o tym w swoim czasie.

Widok wioski
Wygląd nieco bardziej rozbudowanej wioski. Zwróć uwagę na oszczędne gospodarowanie terenem.

Drugim ważnym budynkiem jest spichlerz. To tutaj, jak łatwo się domyślić, gromadzona jest żywność dla Twoich poddanych. Analogicznie, jak w przypadku składu zapasów, odległość zakładu produkcji od spichlerza ma duży wpływ na szybkość dostarczania żywności. Spichlerz musisz umieścić sam – najlepiej wybrać miejsce, dookoła którego znajduje się dość dużo miejsca na farmy(osobiście sugeruję miejsce na prawo od siedziby, na środku łąki).

Budynki możesz stawiać poprzez wybieranie ich z zakładki na prawo od widoku wioski i klikanie na miejscu, w którym chcesz wybudować obiekt. Jeśli jest to zakład produkcji, nad każdym z położeń pojawi się liczba dostarczanych surowców.

To praktycznie wszystko, jeśli chodzi o „kluczowe budynki”. Poza nimi musisz postawić zakłady produkcji – chaty drwala, kamieniołomy, sady jabłoni. Mądrze użytkuj miejsce przeznaczone na budowę. W przyszłości docenisz oszczędność miejsca. Zauważ, że budynki nie są stawiane od razu, lecz musisz czekać na ich wybudowanie. Ponadto, czas oczekiwania zwiększa się. Na razie nie jest to tak dużym problemem – po prostu najpierw stawiaj obiekty blisko składu czy tez spichlerza. Gdy się pomylisz w ustawieniu, możesz zawsze cofnąć błąd poprzez usunięcie budynku. Jeśli już jest zbudowany, zniszczenie go potrwa chwilę, winnym wypadku budowa zostanie anulowana.

Pamiętaj też o tym, że Twoi ludzie muszą mieć jakieś mieszkania. Domy (hovels) można postawić jak każdy inny budynek. Im bliżej siedziby znajdzie się dom, tym więcej chłopów w nim zamieszka.

Niemalże kluczowym elementem jest popularność – to od niej zależy, czy ludzie będą przybywać do wioski, czy też ją opuszczać. Jest ona ilustrowana przez część panelu po prawej stronie, a konkretnie liczbę obok maski. Jeśli wskaźnik popularności jest powyżej 0, ludzie przychodzą, jeśli poniżej, odchodzą z wioski. Klikając na ikonę popularności możesz obejrzeć jej części składowe. Jak na razie możesz ją regulować głównie poprzez zmniejszanie podatków i racji żywnościowych. Większe podatki oznaczają zasobny skarbiec, ale powodują niezadowolenie ludności. W trudnej sytuacji możesz ratować się rozdawaniem pieniędzy mieszkańcom – jest to czasem bardzo bolesne dla skarbca, jednak ludzie chętnie będą osiadać w Twojej wiosce.

Zamek
Ikona w prawym górnym rogu sugeruje, że siedziba jest otoczona.

Drugi ekran, który powinieneś jak najszybciej zobaczyć, to widok Twojego zamku. Aktywuj go kliknięciem na ikonkę wieży. Prawdopodobnie otoczyłeś już swoją siedzibę – jeśli ikonka wieży na ekranie budowania zamku nie jest otoczona czerwoną obwódką, nie masz się o co martwić. Nie będziesz atakowany przez pierwsze 3 dni gry, więc póki co nie musisz rozstawiać wojsk na murach.

Ostatecznie trzeci ekran, który może się przydać w początkowej fazie gry – ekran rekrutacji wojsk. Kliknij na ikonę dwóch skrzyżowanych toporów – powinna wyświetlić się ramka z sześcioma polami. Jak na razie tylko jedna z nich nie jest pusta. Inne jednostki pojawią się w miarę zdobywania kolejnych poziomów i prowadzenia badań. Ta jedyna dostępna od początku jednostka to uzbrojeni chłopi. Jak łatwo się domyślić, są najsłabszym rodzajem wojsk, jednak są dużo tańsi od reszty jednostek. Na samym początku możesz zrekrutować paru chłopów poprzez kliknięcie na jedną z cyfr pod ikoną. Pierwsza oznacza jedną jednostkę, druga nieco większe partie, zaś ostatnia rekrutuje wszystkich możliwych żołnierzy. Swoich ludzi możesz ustawiać na murach lub wysyłać na wilcze nory, obozy bandytów czy też zamki przeciwników. To trochę dalsza perspektywa, aczkolwiek jeden udany atak na wilczą norę może dostarczyć wielu punktów Honoru jak na początkową fazę gry.

Wojsko
Nawet najpotężniejszy zamek potrzebuje obrońców.

3.Badania

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, czas, abyś zainteresował się badaniami. Są one niemalże fundamentem gry. Do ekranu badań możesz przejść poprzez kliknięcie na ikonę „drzewka technologii”.

Badania dzielą się na cztery główne kategorie:

  • gospodarka [Industry] – dają dostęp do poszczególnych budynków produkcji, a także zwiększają ich wydajność
  • wojskowe [Military] – dają dostęp do ulepszeń obrony zamku, jak i ogólnie armii
  • rolnicze [Farming] – pozwalają na zakładanie farm i sadów, zwiększają ich wydajność
  • kulturalne [Education] – pozwalają na rozwój kultury i religii, a także innych gałęzi związanych z nauką i sztuką

Drzewo technologii
Drzewko technologii; niektóre badania są odblokowywane dopiero po osiągnięciu określonego poziomu(liczba nad kółkiem).

Do badań potrzebne są punkty badań (research points). Na początku gry masz ich 15.Ich stan jest przedstawiony na ekranie badań, po prawej stronie. Każde przeprowadzone badanie kosztuje Cię jeden punkt – korzystaj z nich mądrze, gdyż są w pewnym sensie siłą napędową Twojego królestwa. Badanie możesz przeprowadzić klikając na jeden z pasków na dole – ten z opisem interesującej Cię gałęzi rozwoju. Możesz obejrzeć całe drzewko badań, przełączając tryb po prawej stronie.

Punkty badań otrzymujesz za każdy awans o poziom wyżej(3 punkty za awans). Możesz je też kupować, ale nie spiesz się z tym, najpierw wykorzystaj początkowe punkty. Koszt kupienia punktu badań zwiększa się z każdym kupionym punktem. Przeprowadzenie badań za każdym razem trwa dłużej. Na początku nie jest to na szczęście dużym problemem.

Ekran badań
Ekran badań; jak widać, w późniejszej fazie gry pkt badań są dużo droższe, a same badania trwają dłużej.

Na samym początku gry sugeruję zainteresowaniem się następującymi badaniami:

  • Tools – przynajmniej do poziomu gwarantującego dostęp do produkcji żelaza, zapewni to dobry towar do handlu na początku gry(trzeba też oczywiście zbadać Iron Mining, aby móc stawiać kopalnie żelaza)
  • Forestry i Quarrying – w jednym z modeli rozwoju na początku gry dostarczają dużo materiałów budowlanych, co znacznie przyspiesza rozwój osady
  • Fortification – daje dostęp do lepszych murów, bram i wież, dzięki czemu szybciej możesz rozpocząć poważne fortyfikowanie swojego zamku
  • Command – zwiększa ilość żołnierzy, którzy mogą przebywać w wiosce. Zwykle stosunkowo szybko osiąga się maksymalny poziom, dzięki czemu w jednej osadzie może przebywać aż 500 jednostek(początkowy stan - 30)
  • Defences – daje dostęp do struktur obronnych zamku(lepsze strażnice, wilcze doły, kotły z olejem, fosa itp.). Przydatne zwłaszcza, jeśli obawiasz się szybkiego ataku sąsiadów
  • Scouts – warto mieć chociaż jednego zwiadowcę, aby móc zdobywać surowce z skrytek zapasów (resource stash) umieszczonych na mapie. Aby wysłać zwiadowcę do złoża, klikamy na nie, a następnie na przycisk „Scout”
  • Dairy Farming – jeśli chcemy produkować ser
  • Plough => Hops Farming – daje możliwość produkcji piwa, które działa tak jak żywność(wymagane jest postawienie karczmy, to do niej będzie dostarczany trunek)
  • Merchant Guilds – odblokowuje targowiska, co daje możliwość prowadzenia handlu z innymi graczami i stolicami(więcej o tym za chwilę). Zwiększa też maksymalną ilość kupców na targowisko
  • Engineering – najlepiej zacząć badać, gdy zaczyna nam brakować miejsca w składzie zapasów i spichlerzu, zwiększa pojemność tych magazynów
  • Arts – powinieneś się tym zainteresować dość szybko, lecz nie na samym początku – zwiększa przyrost punktów Honoru od posiadania wysokiej popularności

To praktycznie wszystko odnośnie badań. Zdecydowanie polecam samodzielne rozpracowywanie drzewka technologii i czytanie opisów. Bardzo szybko można dowiedzieć się przydatnych rzeczy o grze.

4.Handel

Handel, jak łatwo się domyślić, pozwala na wymianę towarów z innymi graczami, jak i sprzedawanie ich do poszczególnych stolic. Aby rozpocząć handlowanie, należy zbadać „Merchant Guilds” na przynajmniej pierwszy poziom. Polecam też „Commerce” na pierwszy poziom, co da nam większy wybór w sprawie sprzedawania i kupowania towarów(w każdej ze stolic mogą być inne ceny).

Handel
Ekran wymiany surowców. Z przewijanej listy wybieramy cel podróży kupców.

Gdy już zbadaliśmy potrzebne technologie, możemy zacząć handlowanie. Aby uzyskać dostęp do kupców, musisz umieścić targowisko(Market) w swojej wiosce. Najlepiej zrobić to na uboczu, w mało użytecznym miejscu(w wypadku targowiska umiejscowienie nie wpływa w żaden sposób na wydajność). Teraz możesz zatrudnić kupca. W tym celu, oglądając swoją osadę, kliknij na ikonę jeźdźca. Kliknij na pasek pod ikoną kupca – w ten sposób go zatrudnisz.

Aby handlować z stolicą parafii, kliknij na nią, potem na napis „Market” i zaznacz opcję „Stock Exchange”. Wybierz towar, jego ilość i kliknij na „Sell” lub „Buy”(w zależności od tego, czy chcesz odpowiednio sprzedać, czy kupić zasoby). Możesz też dokonać tego przez wejście w panel targu w wiosce.

Aby wysłać towary do innego gracza, kliknij na jego wioskę, a następnie na napis „Send Resources”. Analogicznie jak w wypadku sprzedawania towarów, wybierz ich ilość i kliknij „Send”.

Na dobrą sprawę zaznajomiłeś się już w wystarczającym stopniu z grą. Oczywiście, wiele zostało jeszcze niewykorzystanych do tej pory opcji. Poznawać je będziesz praktycznie przez cały czas gry. Znając jednak podstawy, szybko opanujesz resztę. Powodzenia! ;)

Lord Smerf

Premiery

  • Pudełko Stronghold Crusader 2
    Polska premiera:
    23 Wrzesień 2014
    Premiera światowa:
    23 Wrzesień 2014
  • Pudełko Stronghold Kingdoms
    Polski świat:
    5 Kwiecień 2013
    Premiera światowa:
    17 Październik 2012
  • Pudełko Stronghold 3
    Polska premiera:
    25 Październik 2011
    Premiera światowa:
    25 Październik 2011
  • Pudełko Stronghold Crusader Extreme
    Polska premiera:
    19 Wrzesień 2008
    Premiera światowa:
    28 Maj 2008
  • Pudełko Stronghold Legends
    Polska premiera:
    15 Grudzień 2006
    Premiera światowa:
    24 Październik 2006
  • Pudełko Stronghold 2
    Polska premiera:
    8 Marzec 2006
    Premiera światowa:
    19 Kwiecień 2005
  • Pudełko Stronghold Crusader
    Polska premiera:
    18 Październik 2003
    Premiera światowa:
    24 Wrzesień 2002
  • Pudełko Stronghold
    Polska premiera:
    1 Grudnia 2001
    Premiera światowa:
    18 Październik 2001

Sonda

W górę!

2001-2014 © stronghold.net.pl

Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij