Badania to jedna z najbardziej charakterystycznych cech gry Stronghold Kingdoms. Kto nie czeka z utęsknieniem aż będzie mógł postawić nowy budynek, czy zobaczyć jak z własnej siedziby wyjeżdża rycerz, aby bronić naszego zamku? Jednak należy umiejętnie posługiwać się danymi nam punktami badań, aby nie utrudniać sobie gry. Musimy przede wszystkim zastanowić się co w głównej mierze chcemy robić grając w tą grę – walczyć, szkolić się w umiejętnościach mnichów, by pomagać innym, czy może po prostu zająć się swoimi wioskami budując w nich co popadnie.
Jeżeli nie możemy poświęcić zbyt dużo czasu na grę nie powinniśmy marnować punktów badań na coś, co wymaga od nas częstego odwiedzania naszego konta, aby było skuteczne np. zwiadowcy i ich prędkość. To co dla każdego jest ważne to na pewno badania dotyczące obrony naszego zamku – rozwijanie poziomów siedziby, rycerze, mocniejsze koszary, wilcze doły, itp. Natomiast to, jakie budynki będziemy badać również zależy od tego, kim chcemy być w tej grze – farmerem, czy żołnierzem. Nie da się stworzyć poradnika, który będzie każdemu pasował względem jego potrzeb. Dla mnie osobiście jest to gra wojenna, w której dużo się atakuje i broni, jednocześnie rozbudowuje swoje wioski, aby niczego nam nie brakowało. I o tym jest ten poradnik.
Najważniejszą rzeczą dla każdego powinien być honor, bez niego nie możemy zyskać kolejnych poziomów, a co za tym idzie również nowych wiosek, czy nowych badań, które zostaną odblokowane przy odpowiedniej randze. Co do punktów honoru mają badania? Najwięcej! Odpowiednie badania w dziale Edukacja dadzą nam albo pasywną dawkę honoru generowanego dziennie (badanie Arts dające +60 do mnożnika honoru) albo budynki do tego przeznaczone, co znacznie będzie nas wspomagało. Nie wolno tego zaniedbywać, a wręcz należy te rzeczy jak najszybciej badać i budować. Praktycznie wszystko w dziale Edukacja jest warte uwagi. Nie należy jednak od razu zatracić się w tym dziale..
Z biegiem czasu powinniśmy zacząć zbierać punkty wiary, aby móc korzystać z umiejętności mnichów (chociażby nałożenie zakazu atakowania swojej wioski to umiejętność, którą powinien mieć każdy), takie badania jak filozofia, czy matematyka często przez graczy pomijane również są w stanie ułatwić nam grę.
Jak jeszcze możemy zyskiwać honor? Poprzez atakowanie przeciwników komputerowych, obozów bandytów, czy legowiska wilków. Do tego jest nam potrzebne wojsko, a co za tym idzie odpowiednie badania – im szybciej zyskamy możliwość produkowania łuków, tym szybciej zaatakujemy np. zamek Szczura i zdobędziemy dużo honoru. Początek wymaga od nas nieustannego wyprzedzania wydarzeń i planowania co będzie nam potrzebne. Jeżeli znajdujemy się w sytuacji, w której uświadamiamy sobie, że czegoś nam brakuje oznacza to, że już jesteśmy w tyle.
Jeśli chodzi o samą wioskę i rozwój gospodarki najlepiej jest wynaleźć wszystkie typy żywności, aby wskaźnik popularności był jak największy. Osobiście nigdy nie pokusiłem się o zwiększanie produkcji danego typu żywności poprzez badania (jedynie produkcja piwa powinna być zwiększona). Gildie w parafii oraz zmniejszanie racji w momencie kiedy opuszczamy grę na kilka godzin w zupełności wystarczą.
Budynki do bankietów przy tym sposobie zyskiwania honoru są zbędne – straci się tylko punkty badań, czas i surowce. Można ewentualnie odblokować możliwość organizowania dużych bankietów (nie budynki) i handlować towarem lub grabić wioski innych graczy w celu bankietowania i zyskiwania dodatkowego honoru.
Rozwinięcie do końca produkcji kamienia i drewna, a przede wszystkim badania Tools (Narzędzia) to jedna z podstawowych rzeczy. Zresztą badanie Tools powinniśmy zacząć badać jako pierwsze i rozwinąć do końca od razu (dzięki temu stracimy mniej początkowych surowców). Produkcja smoły nie jest nam potrzebna, jeżeli nie nosimy się z zamiarem pozyskania wioski, na terenach której są bagna. Również produkcja żelaza nie musi być rozwinięta do końca – z biegiem czasu będziemy mieli więcej żelaza niż broni produkowanych z tego surowca.
Produkcja broni powinna składać się przede wszystkim z maksymalnej produkcji łuków i katapult. Powinniśmy też wybrać jakich jednostek walczących wręcz chcemy używać (nie warto marnować punktów badań na oba rodzaje). Możemy zwiększyć produkcję zbroi i wybranej broni, ale nie jest to konieczne – jednostki walczące wręcz są silniejsze od łuczników, więc przy udanych atakach więcej ich zachowamy.
Gdy mamy już broń możemy rekrutować żołnierzy, trzeba pamiętać o maksymalnym zwiększeniu odporności łuczników i wybranych jednostek walczących wręcz, a także o zwiększeniu prędkości strzałów katapult. (zwiększanie odporności wieśniaków to chyba ostatnia rzecz jaką można zbadać w tej grze).
Zwiadowcy nie są potrzebni, to również jest marnowanie punktów badań. Są oni dla osób, które wynajdują różne towary na mapie i handlują nimi – szkoda na to czasu. Jeśli nie zabierzemy się za badanie zwiadowców, ich prędkości i pojemności bagaży to zatrzymamy przy sobie 28 (!) punktów badań. Z biegiem czasu powinniśmy zbadać pozostałe aspekty militarne tej gry, jak grabienie czyjejś wioski, czy prędkość kapitana.
Gdy przychodzi czas na obronę własnego zamku dobrze jest mieć czym się bronić. Powinniśmy stopniowo badać kolejne fortyfikacje i budynki pomocne w defensywie, jak chociażby kotły z wrzącym olejem, aby z biegiem czasu zamienić drewnianą osadę w warownię odpierającą atak za atakiem. Szybsza budowa konstrukcji, lepsza siedziba, czy rycerze to również ważny aspekt gry defensywnej. W późniejszym czasie można pokusić się o zbadanie do końca Dyplomacji, aby nie nękały nas tak często ataki przeciwników komputerowych, którzy są w stanie nas ograbić, czy zniszczyć parę budynków w naszej wiosce.
Podsumowując, w tej grze zbadać możemy wszystko, ale musimy wiedzieć co jest nam potrzebne i umieć planować co warto byłoby uzyskać w najbliższej przyszłości. Każdy zmarnowany punkt badań to przede wszystkim strata czasu, gdyż mogliśmy lepiej go zainwestować i zyskać potrzebny budynek, czy jednostkę. Dobranie odpowiednich badań nie jest trudne, niestety czyhają na nas i takie, które są zupełnie zbędne, lecz kuszą niedoświadczonych graczy nieznanymi im możliwościami.
Lutel
Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij