Prace nadesłane zaznaczone są kolorem

Budowanie solidnego zamku, obrona naszej wioski

Dobra obrona to podstawa w grze Stronghold Kingdoms, jeżeli nie chcemy stracić wioski, w którą włożyliśmy dużo pracy i zapewne czasu. Niestety wielu graczy nie zagłębia się w aspekty wojenne tej gry, więc nie ma pojęcia jak słabe i łatwe do zdobycia są ich piękne zamki. Początkowo nie możemy budować wspaniałego zamku, gdyż nie mamy odpowiednich badań, jednak trzeba już od pierwszego dnia planować jak rozmieścić fortyfikacje, których jeszcze nie mamy. Należy z biegiem czasu zamieniać nasz drewniany zamek w potężną warownię.

Budowę naszego zamku powinniśmy zacząć od samego środka, gdyż najważniejsza dla wrogiego gracza jest oczywiście siedziba (jeżeli wróg wejdzie do siedziby nie tylko może zdobyć/zniszczyć wioskę, ale również błyskawicznie zakończyć plądrowanie, nawet gdy pasek grabienia jeszcze nie spadł do zera). Przez kilka pierwszych dni nasz zamek będzie bezbronny z racji pierwszeństwa budowy wież, a nie koszarów. Należy więc przyspieszyć budowę poprzez użycie odpowiednich kart lub zakazanie atakowania wioski dzięki umiejętności naszych mnichów. Można skorzystać z pewnego tricku dot. kart - po postawieniu konstrukcji używamy karty zwiększającej pięciokrotnie prędkość budowy zamku (Expert masons) dzięki czemu zmniejsza się nam również wyświetlany pozostały czas budowy konstrukcji, a następnie korzystamy z kart, które błyskawicznie kończą część prac nad konstrukcją zamku skracając jego budowę o 6 godzin (Master castle designer). Tym sposobem zdecydowanie szybciej kończymy budowę naszego zamku.

Na początku należy otoczyć siedzibę największymi wieżami, a luki między nimi zapełnić murem tworząc tzw. wewnętrzne jądro. Jest to podstawowa konstrukcja naszego zamku, niedostępna dla katapult ustawionych w rogach mapy. Wyjście powinno być z tyłu siedziby, aby wrogie jednostki miały jak najdłuższą drogę do niej.

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - początki

Samej siedziby bronić powinni łucznicy umieszczeni na tych wieżach, a także pikinierzy ustawieni wokół siedziby oraz w jej wnętrzu (można umieścić w niej również kapitanów, jeżeli mamy odpowiednią ilość złota). Pikinierzy stojący na około siedziby powinni być agresywni, aby ruszyć na wroga, gdy któraś z najważniejszych wież zostanie zniszczona i otworzy nasze „jądro”. Natomiast pięciu piki­nierów/kapitanów wewnątrz siedziby powinno być w trybie obronnym.

Nie zapomnijmy zatwierdzić wprowadzonych zmian!

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - rozmieszczanie armii Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - rozmieszczanie armii

Następnym krokiem jest budowa rogów naszego zamku, gdzie ustawiamy koszary, balisty, czy kotły z wrzącym olejem. Robimy tak, gdyż przeciwnikom zależy przede wszystkim na dotarciu do siedziby, więc ich katapulty atakują środek zamku. Lepiej więc, aby przed katapultami broniły nas ogromne wieże, niż małe i słabe koszary, których zadaniem jest zapewnianie miejsca dla naszych żołnierzy, więc nie powinny być łatwo zniszczone. Umieszczanie balist po bokach również jest potrzebne, gdyż mogą one szybko zniszczyć katapulty wroga niezależnie od strony ataku.

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - budowa narożnych baszt

Z każdej strony, przy białej linii jesteśmy w stanie zbudować osiem największych wież i jedną dużą wieżę. Najważniejszym kierunkiem jest kierunek południowo-zachodni, gdyż z racji tego, iż z tej strony jest wejście do siedziby dużo graczy atakuje z tej właśnie strony. Dlatego też wyjścia z zamku nie powinny znajdować się z tej strony (najlepiej korzystać z dwóch wyjść – kierunek południowo-wschodni oraz północno-zachodni). Wrogie jednostki od naszej siedziby powinny oddzielać trzy największe wieże i jedna duża wieża.

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - optymalne rozmieszczenie wież

Balisty znajdujące się w tym samym rogu powinny być nieco od siebie oddalone, aby atakowały inne cele i nie zostały zniszczone przez katapulty przeciwnika w tym samym momencie. Kotły z wrzącym olejem zajmują dużo miejsca i są bardzo łatwe do zniszczenia, więc nie należy umieszczać ich zbyt wielu (2-4 w zupełności wystarczą). Aby zapobiec negatywnej popularności za otwarty zamek trzeba umieścić bramy, jednakże nie powinniśmy budować ich przy siedzibie jak robi to wielu graczy, bo osłabiamy nasze „wewnętrzne jądro”. Ścieżki prowadzące z zewnątrz do siedziby powinny być zapełnione wilczymi dołami. Wieżyczki strzelnicze umieszczamy w miejscach, gdzie mury są grubsze niż jedna linia (najlepiej przy ścieżkach, aby zabijały maszerujących wrogów).

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - kotły z olejem

Nasz zamek jest już gotowy, „wewnętrzne jądro” bronione. Gdzie rozmieścić pozostałych żołnierzy?

Małe grupki łuczników rozmieszczamy na wieżach wokół naszego „jądra”. Ustawiamy łuczników na wieżach znajdujących się w rogach naszego zamku. Najlepiej, aby stali na skraju tych wież z dwóch stron. Możemy również ustawić kilku pikinierów przy wejściach do naszego zamku, aby powstrzymać wrogie jednostki przed zdobyciem raportu dla naszego przeciwnika. Resztę łuczników rozmieszczamy z każdej strony na największych wieżach w drugiej linii.

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - łucznicy na wieżach

Możemy ustawić łuczników całkiem z przodu którejś ze stron, jeśli przypuszczamy, z której strony wróg może zaatakować. W innym wypadku jest to ryzykowne – jeśli przeciwnik wybierze inny kierunek, łucznicy ustawieni skrajnie po drugiej stronie zamku nie będą w stanie pomóc w solidnej obronie zamku.

Jeżeli chcemy wylewać wrzący olej na wrogie jednostki musimy pamiętać, że jeden kocioł z wrzącym olejem pozwala nam na rozmieszczenie 5 garnków. Nadmieniałem wcześniej, aby nie stawiać zbyt wielu kotłów, bo tak naprawdę osłabiamy swój zamek. Dlatego też przy niewielkiej ilości garnków, które możemy rozstawić należy korzystać z nich rozsądnie. Na pewno kilka z nich powinniśmy postawić przy siedzibie, by wspomóc „wewnętrzne jądro”. Resztę rozstawiamy w miejscach, które uważamy za strategiczne.

Nie zapominajmy o stopniowym zwiększaniu poziomu naszej siedziby oraz o rycerzach, którzy mogą pomóc nam zniszczyć katapulty wroga. Tunele z wieśniakami umieszczajmy w rogu mapy (aby po wyjściu atakowali od razu katapulty).

Gdy wróg już zaatakuje możemy wspomóc się kartami, aby wzmocnić nasze wieże, szybciej naprawić wyrządzone szkody, czy postawić więcej łuczników na murach. Warto poprosić zaprzyjaźnionych graczy o wsparcie (wysłanie posiłków, kamienia, smoły, czy żelaza), gdyż nawet niewielki szczegół może pomóc nam utrzymać wioskę. Nie zgrywajmy też chojraków, żaden zamek nie jest niezniszczalny – gdy wróg wysyła coraz więcej ataków (tym bardziej gdy docierają one do nas mniej więcej o tej samej porze), a mamy mnichów i odpowiednie badania, lepiej jest szybko nałożyć zakaz atakowania naszej wioski (Interdiction). Lepiej cieszyć się z naszych wiosek, niż wspominać ile to ataków odparliśmy zanim przegraliśmy.

Życzę Wam, aby wasze zamki były trwałe i abyście nie doświadczali zbyt wielu ataków, bo Wasz zamek może wyglądać tak:

Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - zniszczenia po ataku Dobry zamek w Stronghold Kingdoms - zniszczenia po ataku

Lutel

Premiery

  • Pudełko Stronghold Kingdoms
    Polski świat:
    5 Kwiecień 2013
    Premiera światowa:
    17 Październik 2012
  • Pudełko Stronghold 3
    Polska premiera:
    25 Październik 2011
    Premiera światowa:
    25 Październik 2011
  • Pudełko Stronghold Crusader Extreme
    Polska premiera:
    19 Wrzesień 2008
    Premiera światowa:
    28 Maj 2008
  • Pudełko Stronghold Legends
    Polska premiera:
    15 Grudzień 2006
    Premiera światowa:
    24 Październik 2006
  • Pudełko Stronghold 2
    Polska premiera:
    8 Marzec 2006
    Premiera światowa:
    19 Kwiecień 2005
  • Pudełko Stronghold Crusader
    Polska premiera:
    18 Październik 2003
    Premiera światowa:
    24 Wrzesień 2002
  • Pudełko Stronghold
    Polska premiera:
    1 Grudnia 2001
    Premiera światowa:
    18 Październik 2001

Sonda

W górę!

2001-2014 © stronghold.net.pl

Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij