Prace nadesłane zaznaczone są kolorem

Tricki w edytorze map SH i SH C

Od premiery Stronghold oraz Stronghold Crusader minęło już sporo lat. Przez cały ten czas gracze zdąrzyli bardzo dobrze zapoznać się z edytorami map obu gier, które jak się okazało, mają wiele ukrytych możliwości. W poniższym poradniku przedstawiona jest część z nich.

Spis rzeczy:

Niewidzialny magazyn

  1. Ustawiamy bramy w ten sposób. Screen
  2. Usuwamy Gumką wieżyczki. Screen
  3. Stawiamy wewnątrz skład zapasów i niszczymy bramy. Screen
  4. Skład powinien zniknąć a po zniszczeniu czegoś z kamienia, drewna lub żelaza pojawi się tam, a podczas gry ludzie powinni tam zanosić zasoby. Screen

Zastosowania kamieni

  1. Robimy na mapie maximum malutkich kamieni (tych, które są w menu razem z drogowskazem). Screen
  2. Teraz można robić wieeeele różnych rzeczy (stawiamy kamienie na budyn­kach lub na czym można):
  1. Różne rodzaje położa na wzniesieniach

    Jeżeli postawimy kamień na trawie, bagnach, piasku, morzu itd. to gdy zrobimy na tym wzniesienie, efekt będzie taki: Screen
  2. Pojedyncze płotki od zagród krów, kratki pszenicy i chmielu

    • Płotki

      Stawiamy zagrodę i ustawiamy najmniejsze kamienie na płotkach (ważne, żeby nie wyjeżdżać za płotek, bo mogą się zachować nadplanowe rzeczy).

      Screen
    • Pszenica i chmiel
      1. Stawiamy farmy i czekamy aż zasieją pszenicę/chmiel (gdy skończą siać, można ich zastopować, bo mogą skosić pszenicę, a tego nie chcemy (no chyba, że ktoś chce skoszoną). Screen
      2. Zapisujemy grę i w folderze z grą szukamy folderu saves tam będzie plik o nazwie waszej mapy z rozszerzeniem .sav. Zmieniamy je na .map wrzucamy do folderu maps.
      3. W edytorze umieszczamy kamienie na polach (pamiętamy, że zacho­wają się te elementy na których ustawimy kamienie!) i burzymy farmy. Efekt powinien być taki: Screen
  3. Jak zrobić śnieg?

    1. Zrób rzekę, a na niej pianę. Screen
    2. Na rzece umieść kamienie, a piana zamarznie i będzie wyglądać jak śnieg. Screen
    3. Śnieg ususwa się tą opcją: Screen
  4. Tarcze strzeleckie

    Screen

    W środku białego kwadratu ustawiamy kamienie, a żółty kwadrat omijamy. Wystarczy zburzyć koszary i gotowe.

    Screen

Podwyższenie terenu ponad maximum w Strong­hold Crusader

Sposób I

  1. Zrób maksymalne wzniesienie i wybuduj na nim mur Screen
  2. Wybierz opcję podnieś teren i użyj jej w środku muru, teren się nie podniesie. Screen
  3. W tym miejscu gdzie podniosłeś teren użyj opcji wyrównaj teren teren zacznie się podnosić. Klikaj tak długo, aż maksymalnie się podniesie. Screen
  4. Można zbudować na tym mur, wtedy będzie jeszcze bardziej pod­wyższony.

Sposób II

Niestety, na górze nie mogą chodzić jednostki (chyba, że szczyt pokryje się kamie­niami lub żelazem) i nie można tam stawiać budynków.

Na początek podnosimy ziemię do poziomu płaskowyżu:

Screen

Teraz stawiamy mur…

Screen

…a na nim skałę, którą usuwamy za pomocą Gumki:

Screen

Gotowe!

Dodawanie przeciwników z Krucjaty do Inwazji (Stronghold Crusader)

Jest to prosty trick, aczkolwiek nieco czasochłonny. Primo tworzymy mapę do Inwa­zji, która będzie służyć w naszej kampanii. Czemu Inwazja, a nie mapa do Krucjaty? Powiem później. Potem w menu tworzenia mapy klikamy jednocześnie alt + przeci­nek. Tu ustawiamy wielkość i rodzaj mapy, ale nas interesuje typko to drugie. Zmieniamy Inwazję na Krucjatę, zapisujemy i włączamy naszą mapkę z tymi przeciwnikami, z jakimi chcemy wziąć udział. I tu dodam, iż możemy ustawić nawet sojusz. Czekamy chwilkę, i zapisujemy grę. Wyłączamy Cruska, i wchodzimy do ka­talogu z zapisami (dla niewtajemniczonych: katalog saves). Bierzemy nasz zapis i wkle­jamy go do katalogu z mapami (maps). Teraz usuwamy nasz dawny plik z mapą, zaś przy naszym zapisie wklejonym do map zamieniamy trzy ostatnie litery pliku z sav na map. Odpalamy grę, i cieszymy się mapką.

Teraz uwaga: jeśli dalej chcemy edytować tą mapę, to należy pamiętać, iż jeśli będziemy edytować ją, i klikniemy by stawiać budynki jakimś graczem komputerowym, mapka wyłącza się, chyba, że chociaż jeden gracz komputerowy walczy z pozostałymi. Np. są trzy strony konfliktu, albo jeden lub więcej botów jest po naszej stronie. Teraz pytanie: czemu najpierw Inwazja, a potem Krucjata? Jeśli najpierw zrobimy Krucjatę, to za pomocą altu i przecinka zmienimy jej rodzaj na… Oblężenie. A jakobyże nie ma takiego rodzaju map w Crusku, mapa bdzie niegrywalna. Aha, i jeszcze coś: pamiętaj, żeby po zrobieniu tego, co napisałem powyżej, zmienić znów rodzaj mapy z Krucjaty na Inwazję.

Obniżanie murów

Stawiamy mur (obojętnie: wysoki, czy niski). Na murze stawiamy głaz, najlepiej jeden z tych największych. Ważne jest, aby chociaż kawałek głazu wystawał poza mur. Usuwamy głaz używając Gumki, a następnie obniżamy teren do zera (chyba, że docelowa wysokość terenu ma być inna). Teraz powtarzamy czynność kilka razy, aż do osiągnięcia pożądanej wysokości. Po wielu obniżeniach muru może zostać utworzony „chodnik”, po którym mogą chodzić wojska i chłopi (bez schodów ani bramy).

Wyższe mury

Jest to bardzo prosty trick, dający nowe możliwości, ale, niestety, nie jest on nieza­wodny.

Podwyższamy teren do jakiejkolwiek wysokości (im wyżej podniesiemy teren, tym wyższe będą mury). Stawiamy na nim mur (bez znaczenia, czy wysoki, czy niski; różnica będzie jedynie w wysokości ostatecznej). Następnie obniżamy teren do wysokości docelowej. Gotowe! Możemy jeszcze obniżać ten mur za pomocą tricku opisanego powyżej.

Przykład zastosowania tych tricków.

Screen z mapy Krak des Chevaliers autorstwa WarLord Designs:

Screen

Sojusz (Stronghold Crusader)

Przy pomocy tego tricku można połączyć w sojusz jedynie wrogie jednostki.

  1. Na początek należy utworzyć mapę z wrogimi jednostkami. Na razie wojska się atakują: Screen
  2. Teraz przechodzimy do okna dodawania inwazji. Dodajemy obojętnie jaką inwazję, datowaną najlepiej na początek gry. Screen
  3. Zapisujemy mapę i odpalamy. Czekamy na przybycie wroga. Po inwazji zapisujemy grę. Screen
  4. Wychodzimy do systemu, wchodzimy do folderu saves i kopiujemy zapis z gry (tej, w której zastosowano sojusz). Wklejamy do folderu maps i zmieniamy rozszerzenie na .map.

    Na dobrą sprawę to już wszystko, pozostało jedynie wejść do tej mapy i dokonać ewentualnych poprawek. Gotowe!

Ziemia na murach

  1. Ustaw podwyższenia tereny w taki sposób: Screen
  2. Następnie postaw na nich mury, w taki sposób jak na screenie. Screen
  3. Jeśli wszystko zrobiłeś poprawnie efekt powinien być taki jak na powyż­szym screenie. Można eksperymentować z różnymi wysokościami i rodza­jami podłoża: Screen

Autorzy opisów: Threeth, Kokoju, Lord Smerf

Reklama

Premiery

  • Pudełko Stronghold Crusader 2
    Polska premiera:
    23 Wrzesień 2014
    Premiera światowa:
    23 Wrzesień 2014
  • Pudełko Stronghold Kingdoms
    Polski świat:
    5 Kwiecień 2013
    Premiera światowa:
    17 Październik 2012
  • Pudełko Stronghold 3
    Polska premiera:
    25 Październik 2011
    Premiera światowa:
    25 Październik 2011
  • Pudełko Stronghold Crusader Extreme
    Polska premiera:
    19 Wrzesień 2008
    Premiera światowa:
    28 Maj 2008
  • Pudełko Stronghold Legends
    Polska premiera:
    15 Grudzień 2006
    Premiera światowa:
    24 Październik 2006
  • Pudełko Stronghold 2
    Polska premiera:
    8 Marzec 2006
    Premiera światowa:
    19 Kwiecień 2005
  • Pudełko Stronghold Crusader
    Polska premiera:
    18 Październik 2003
    Premiera światowa:
    24 Wrzesień 2002
  • Pudełko Stronghold
    Polska premiera:
    1 Grudnia 2001
    Premiera światowa:
    18 Październik 2001
W górę!

2001-2017 © stronghold.net.pl

Na stronie stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij